Gissa position

Jag tror jag gör det hela lite lättare, genom att gå lite längre upp längs sluttningen och titta till vänster då vi ser en på fjällkartan namngiven sjö. Inget enskilt objekt på förra bilden har nämligen namn (eller ens siffror) på den fjällkarta jag har framför mig.

IMG_1482.b.jpg
 
Ok, antingen var det betydligt svårare än jag hade trott, eller så är alla ute och vandrar. Men vi kan vända oss om lite till och stå med ryggen mot den första av bilderna från den här platsen och se ut över det här:

IMG_1488.b.jpg

Kanske det väcker lite gissningar?
 
Lite till ledtråd då så att någon annan kan få in en bild någon gång: När jag sa att vi var någonstans mellan gissningarna "Dielmájávrásj" och "Östra Bunnerskalet" så är vi inom 100 km från mittpunkten mellan de två platserna. Sista bilden ser ut över en bebodd dal.
 
Jag skulle gissa att du var på Borkafjället, men får dock inte vissa detaljer att stämma. Dock verkar berget Bealloetjahke med dess sjö Korpskalltjärnen stämma bättre.
 
Korpskallstjärnen stämmer, ja! Positionerna på bilderna är den lilla sjön nordöst om Korpskallstjärn och upp på den lilla kullen sydost om denna mellan Korpskallstjärn och Gunnervajjabäcken. Området är då Matsdal/Norra Gardfjället.

Var tydligen inte välvandrat häromrking, så jag får kanske ta och summera en 3-4 dagars vandring där i en ny tråd nånstans.
 
Jag lyckas inte ens försöka gissa, så jag tänkte lägga ut en bild för att kolla svårighetsnivån litet, om ni andra verkligen har varit överallt eller om ni bara tar lätta ställen. Så hur svårt bedömer ni att detta är:
56f5241a22151b8cedfaaec6f199f37a.jpg
 
Sylarna är ett välbesökt område för fjällvandrare. Stor skillnad mot södra Lapplandsfjällen i denna aspekt.
Någon annan får lägga upp en ny bild!
 
Då fortsätter jag att utforska hur svåra olika områden är, det här bör inte vara lika sällan vandrat som Matsdal även om det inte är direkt på en led:

IMG_1355.b.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.