Gissa position

Eftersom ingen annan försöker med #4794, så gissar jag vilt.
Kan det vara från Kaskasatjåkka, närmare bestämt kammen som löper i sydvästlig riktning från den namnlösa toppen 1937 (den som jag tror att folk ibland kallar Kuopertjåkka)?

Eftersom ingen annan försöker med #4794, så gissar jag vilt.
Kan det vara från Kaskasatjåkka, närmare bestämt kammen som löper i sydvästlig riktning från den namnlösa toppen 1937 (den som jag tror att folk ibland kallar Kuopertjåkka)?

Det stämmer inte heller, men avståndsmässigt börjar vi närma oss. I likhet med Gaskkasčohkka finns det en glaciär (till vilken "snöfläcken" på bilden hör) nära toppen på bilden.

Som ytterligare ledtråd kan nämnas att den efterfrågade toppen har något gemensamt med N Sytertoppen, om än en smula långsökt.

Vet inte vad som skulle vara gemensamt m N Sytertoppen, men...... here goes.

Det numera ej namngivna toppen 1938(minns ej vad den hette på gamla kartorna) i Mårmamassivet fotat norrifrån. Höjden närmare fotografen skulle kunna vara 1888 toppen, där höktopparna ligger utanför.

;vh
Peter P.

Vet inte vad som skulle vara gemensamt m N Sytertoppen, men...... here goes.

Det numera ej namngivna toppen 1938(minns ej vad den hette på gamla kartorna) i Mårmamassivet fotat norrifrån. Höjden närmare fotografen skulle kunna vara 1888 toppen, där höktopparna ligger utanför.

;vh
Peter P.

Tyvärr stämmer inte den gissningen heller. Den sökta toppen är namngiven. Fotoriktningen bör vara ungefär åt SO.

Det verkar som om jag lyckats välja en alldeles för svår bild, men innan jag ger bort svaret kommer här en sista ledtråd: Den något långsökta kopplingen till N Sytertoppen är att även toppen på bilden har en del av sitt namn gemensamt med en av STF:s fjällstugor.

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Jag använde den svenska stavningen eftersom stugan kallas så, dessutom har jag inte lyckats lära mej hur man trollar fram dom där specialtecknen.
Har grävt fram en gammal bild med en liten grön oas i en stenöken. Var är vi någonstans?

/Hans

Bilagor

• utsid102.jpg
    utsid102.jpg
    170.4 KB · Visningar: 547
Rago?

Gissar att bilden är tagen någonstans i trakten av den branta passagen från sjön 718 ner till Rago nasjonalpark. Toppen av Ráhkotjåhkkå finns precis ovanför kanten på bilden. Fotoriktning ungefär SV...

Senast ändrad:

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.