Gissa position

Det var väldigt vad den stackars glaciären har blivit liten :( När jag var uppe på Tsähkkoks östsida (den lilla glaciären på 1300-1400m) för bara fem år sedan såg den ut så här:

Bilagor

• 20060814_093045.jpg
    20060814_093045.jpg
    33.6 KB · Visningar: 373
Mitt i prick!
Ja det var skillnad, mindre glaciär och mera vatten framför. Om 10 år finns den nog inte kvar.

Det jag minns mest där uppifrån var de enorma moränvallarna nedanför den där lilla glaciären. Tyvärr så är man ju inte riktigt tillräckligt högt för att få riktigt bra utsikt ut över högslätten, så jag ångrar lite att jag inte fortsatte upp på platån ovanför glaciären också men...

Tobias bild #4637 föreställer Guobirčohkkas västbrant ner mot Čeakčavággi och Kungsleden. Det är nästan lite märkligt hur det kan vara så svårt att känna igen vissa platser trots att man varit där flera gånger, men just de här bergsidorna runt Kungsleden har en tendens att förbli anonyma eftersom man oftast bara tittar och tar bilder i dalens riktning hela tiden.

Här kommer en ny bild:

Bilagor

• bild.jpg
    bild.jpg
    14.2 KB · Visningar: 579

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Skjuter i mörkret här, Jiegnaffojiegna? Leden skulle kanske kunna vara Nordkalottleden.

Peter P.

Inte någon dum gissning alls, och bilden är nog lite mörk... Går man några dagsmarscher från Jiegnaffo så kommer man kanske hit, men sällan under samma tur. Här passerar dock fler männinskor än genom Gajlavagge trots avsaknad av led. Bla så råkar jag veta att du själv gick förbi här för några år sedan ;)

Inte någon dum gissning alls, och bilden är nog lite mörk... Går man några dagsmarscher från Jiegnaffo så kommer man kanske hit, men sällan under samma tur. Här passerar dock fler männinskor än genom Gajlavagge trots avsaknad av led. Bla så råkar jag veta att du själv gick förbi här för några år sedan ;)

Tack för den ledtråden, inte irriterande alls............ :)

Med förbryllade hälsningar
Peter P.

Går man upp i den lilla dalen mitt i bilden och fortsätter framåt en bit så leds man snart tillbaks ner till huvuddalen igen, vilket kan vara en trevlig alternativväg för den som inte vill gå efter alla andra.

För er som inte riktigt minns var Peter har vandrat så rör det sig om en av de senare turerna som han har lagt ut dagbok för på sin hemsida. Av någon anledning så saknar vi dock dagböcker från de senaste åren...

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.