Gissa position

Tycker det påminner om dalen mellan Kutjaure och Vaisaluokta -- närmare bestämt Guossjájávrre åt sydväst, med Allak till höger.

Rätt!

Tycker det påminner om dalen mellan Kutjaure och Vaisaluokta -- närmare bestämt Guossjájávrre åt sydväst, med Allak till höger.

Det stämmer bra det. Lite frustrerande att du knäcker mina bilder så lätt och snabbt så du skall få en bonus bild Kalle ;)

Bilagor

• DSC00732-96.jpg
    DSC00732-96.jpg
    103.9 KB · Visningar: 474
F'låt... ;)

Jag hade den leden i någorlunda färskt minne och kunde bekräfta med egna bilder. Attans att man inte får hoppa i klyftan, dock! :)

Vad ser vi här -- och var står jag?

gp111.jpg

Tack för extrabilderna! Trots dem har jag dessvärre ingen aning om vilket område detta är. Jag kan bara hoppas att jag aldrig har varit i närheten av det... :p

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Jag behöver lite hjälp med en bild som jag tog i Sarek i norra Ruohtesvágge 2005. Jag gick på västra sidan Nijákjågåsj och fotograferade mot öst. Men vad exakt föreställer bilden? Egentligen kommer bara Nijákvágge eller Nijákskájdde på fråga.

Vad säger ni?

Bilagor

• 203.jpg
    203.jpg
    58.9 KB · Visningar: 547
Ja du Kalle, det är väl dags för en gissning.

Jag tror att vi på det första bilderna ser delar och (till slut) hela Vuolip Gorzzajávrri från Rádjecôhkas östsluttning.

Jag behöver lite hjälp med en bild som jag tog i Sarek i norra Ruohtesvágge 2005. Jag gick på västra sidan Nijákjågåsj och fotograferade mot öst. Men vad exakt föreställer bilden? Egentligen kommer bara Nijákvágge eller Nijákskájdde på fråga.

Vad säger ni?

Att bilden är tagen åt sydost snarare än ost och föreställer Ruohtesvágges nordvästra mynning, med Gavelberget till vänster och Boajsátjåhkkå till höger. :)

Ja du Kalle, det är väl dags för en gissning.

Jag tror att vi på det första bilderna ser delar och (till slut) hela Vuolip Gorzzajávrri från Rádjecôhkas östsluttning.

Nej, det är långt ifrån. Fel kartblad, kommun samt även dialektområde. ;)

Lägger jag in nästa bild (d.v.s. fortsätter vrida perspektivet åt höger) kommer flera rätta svar tveklöst att ramla in inom några få minuter.

Du står på Stáddátjåhkkå, vi ser bla Jiegnjaffo, Stáddájávrre och Kaisekietjtjåkkåh?

Där satt den. Den första bilden är alltså tagen mot nordost, över Viehtjer, Gáhpesjávrre och Gáhpesoajvve, och man skymtar lite av Virihávrre längst bak.

Här ett panorama som visar förutnämnda fortsättning:

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.