Gissa position

Svårt?
Vissa går över ån efter vatten. Det behöver man inte här, men däremot går de flesta på andra sidan ån ändå...

Calle

Svårt?
Vissa går över ån efter vatten. Det behöver man inte här, men däremot går de flesta på andra sidan ån ändå...

Calle

En hyfsat stor jokk ändå, kan det vara Rapaälven. Då borde vi stå på västra/södra sidan då de flesta väl går på norr/östra sidan. Det verkar vara ganska flakt. Efter att ha studerat kartan gissar jag att du står en bit upp i sluttningen mittemot Litnokstugan.

Peter

En hyfsat stor jokk ändå, kan det vara Rapaälven. Då borde vi stå på västra/södra sidan då de flesta väl går på norr/östra sidan. Det verkar vara ganska flakt. Efter att ha studerat kartan gissar jag att du står en bit upp i sluttningen mittemot Litnokstugan.

Peter

Nej, det är inte Rapaälven. Den rinner åt ett annat håll jämfört med denna, men det går att använda samma kartblad.

Calle

Ny gåta! En rejäl regnskur försämrar sikten, men den bör inte vara så svår ändå.
Calle
Om inte regnskuren försämrat sikten borde man tittat rakt igenom passet mellan Sjnjuftjutis och Akka. Det vi ser är Vuojatätno beskådad från Pålnotjåkkås sluttning. Vänstra kanten på bilden är drygt 2km väster om bron över nämnda älv, vid Akkastugorna.
///Claes

Om inte regnskuren försämrat sikten borde man tittat rakt igenom passet mellan Sjnjuftjutis och Akka. Det vi ser är Vuojatätno beskådad från Pålnotjåkkås sluttning. Vänstra kanten på bilden är drygt 2km väster om bron över nämnda älv, vid Akkastugorna.
///Claes

Exakt så rätt som det kan bli. Regnskuren var dock kortvarig så jag missade inte utsikten.
Nästa bild!

Calle

OK... Ny gåta!

Var befinner jag mig och vilken dalgång ser vi något till höger om mitten av bilden:

quiz41.jpg

Lycka till!
///Claes

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Var befinner jag mig och vilken dalgång ser vi något till höger om mitten av bilden

Jag håller med Thomas att vi befinner oss i Guohpervágge. Men jag tror att vi är längre österut, annars ser man inte Bierikbakte som väl är den karakteristiska toppen till vänster om mitten. Jag gissar att vi är strax väster om mötet med Álggavágge. Dalgången till höger är Basstavágge.

Jag håller med Thomas att vi befinner oss i Guohpervágge. Men jag tror att vi är längre österut, annars ser man inte Bierikbakte som väl är den karakteristiska toppen till vänster om mitten. Jag gissar att vi är strax väster om mötet med Álggavágge. Dalgången till höger är Basstavágge.
Tore är närmare än Thomas.... men jag befinner mig inte i Guohpervágge, och Bierikbakte och Basstavágge finns inte med på bilden. Åter igen har vi en bild som blir svårare av att detaljer döljs av vädrets makter. Dessutom är fotovinkeln lite udda eftersom de flesta som passerar här (och det är ganska många) gör det på sluttningen till höger om mig.
Försök igen!
///Claes

Ingen gissning, men jag är imponerad av att ni har så många bilder liggande som är lagom intetsägande, med lagom dåligt väder, och alltid utan förgrundsko! (Ingen negativ kritik, det är fina bilder, men ändå...)

Jag var helt övertygad om att Tore hade rätt med Bierikpakte i bakgrunden. Förgrunden är det stora deltalandet som bildats där Guohperjåkken "fallit" ner i Rahpajåkkens översta del i Rapadalen.
Jämför med bifogade bild som jag tog just där.
Det är ju mycket ovanligt att någon har blandat om sina bilder så att man är på fel ställe, men den här gången lutar det nog åt det hållet.

/Hans

Bilagor

• utsid44.jpg
    utsid44.jpg
    137.3 KB · Visningar: 456

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.