Gissa position

Tänkte precis som Kalle B igår kväll.

Så här går mina tankar:
Lite förvånad att ingen löst gåtan ännu.
Nästan alla som vandrat mellan Kvikkjokk och Saltoluokta har sett detta.
Peter P:s gissning är 11 km fel.

fyll i resten, någon....

Tänkte precis som Kalle B igår kväll.

Så här går mina tankar:
Lite förvånad att ingen löst gåtan ännu.
Nästan alla som vandrat mellan Kvikkjokk och Saltoluokta har sett detta.
Peter P:s gissning är 11 km fel.

fyll i resten, någon....

Nu misstänker jag att många halkat av banan pga Hans inlägg. "11 km fel" syftar såklart på Skierfe, men det är inte rätt. Peter är närmast hittills.

häpp / Filiokus

fantastiskt! att det råkade vara 11 km även till Skierfe, det såg jag inte

/Hans

Men om du nu inte syftade på Skierfe, vad tänkte du på då? Nu blir man ju nyfiken på din och Kalles gissningar i klartext. Och så undrar jag om inte Peter har en justerad gissning på gång.

/ F

Jag hade fel.
trodde att jag skulle locka fram någon annan av våra nya medlemmar att ta det sista steget.
Här kommer ett namn så Filip får avge domen.
Nordösthörnet på Sjäksjo i Avtsusjvagge sett nerifrån jokken

/Hans

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Jag hade fel.
trodde att jag skulle locka fram någon annan av våra nya medlemmar att ta det sista steget.
Här kommer ett namn så Filip får avge domen.
Nordösthörnet på Sjäksjo i Avtsusjvagge sett nerifrån jokken

/Hans

Oj, det lät dramatiskt. Och det var inte rätt gissat. Men det mest dramatiska med den här bildgåtan är väl ändå klippan själv. Och ingen som gissar fel på en bild borde skämmas för det. Det är trots allt just sådana inlägg som gör att tråden får liv och dynamik.

Nu en ledtråd: ni vet de stora kubiska stenblocken som ligger i Vistasdalen, under Unna Vistastjåkkas ostsida. De är peanuts i jämförelse med några av bumlingarna i raset under berget vi söker här, och syns bra även på lite håll.

häpp / Filiokus

ps: jag smög faktiskt in ännu en ledtråd i det här inlägget. Få se om någon hittar den.

Okej då: Skämmabákte.

Där satt den! (Kalle, tog du det på ordvitsen?)

Och det stämde ju faktiskt att många vandrare mellan Kvikkjokk och Saltoluokta har sett berget!

Det största stenblocket i rasmassorna är säkert 50 m högt, och kan mycket väl ha fallit fritt 2-300m när det släppte. Undrar vad det gav för utslag på richterskalan?

häpp / Filiokus

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.