Gissa position

Nej, du är i helt fel område.

Berget vars sluttning jag står på är högre än något du hittar i Jämtlandsfjällen och jokken som rinner genom bilden är en av dem som det ibland varnas för att vada över.

Står du på Gådoktjåhkkå nånstans och blickar söderut? Då är jokken Gådokjåhkå och bergen i bakgrunden Gállakvárre, Unna Jierttá och Stuor Jierttá.

Det där stämmer bättre :)

Vi var uppe en sväng på toppen och irrade runt ett tag i dimman. Däruppe är det en gigantisk platt grusplatå som inte är helt lättorienterad med 100m sikt, man får lita helt till kompassen. På vägen ner satte vi oss i backen för att pusta ut då plötsligt molntaket höjde sig hundra meter och förvandlade dimman till milsvid utsikt ner över Rapaälven och ut mot Ivarlahko. Det var nästan tur att man satt ner just då för effekten av scenföändringen var alldeles hisnande. Detta var min första tur till lapplandsfjällen och Sarek - den gav mersmak!!!

Var befinner sig dessa små blomster?

gp102.jpg

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Den levde inte länge, nej. :)

Nästa!

Hej!

Här var det magtraktskänslan som tog mig till rätt härad. Därefter lite spaningsarbete på kartan.

Well, nu ska vi se om någon känner igen följande överhäng. Var är vi, vad ser vi?

häpp / Filiokus

Bilagor

• S6300343.jpg
    S6300343.jpg
    35.1 KB · Visningar: 382
Annars så.. Dom växer säkert om dom trivs i Jämtland någonstans.

Den rara blomman hittar du här: (Draba daurica) vanlig Fjälldraba alltså, den gamla Draba hirta på tallriken alltså. Och om man inte äter sill och potatis på den här tallriken får du bege sig lite västerut i fjällen till kalkrika blockmarker.

Varför är det då inte en Blockhavsdraba eller rentav Lappdraba? De är ju mycket kortare i växten och blomklasen är fåblommig och har inga stjälkblad. Hade det varit en sådan hade jag gissat någonstans runt Sulitelma, typ Kaiseketstjåkko eller nått sånt.

Men visst som Filip säger med topografin ,att så kan det även vara typ runt: Gardetjåkka/Tjålmåive där växer det faktiskt tre, fyra olika Draba-arter. Bland annat finns fin förekomst av Gulldraba där på sluttningarna.

Bilagor

• Draba%20Wahlenbergii%20Hartm_%20%20T%202420.jpg
    Draba%20Wahlenbergii%20Hartm_%20%20T%202420.jpg
    102 KB · Visningar: 388
Äsch..

Det går inte att bredda den här tråden i ett folkbildningsperspektiv längre. Det hela verkar ju bygga på någon slags ‘bildstress’ nu ju.
Jag tyckte jag gjorde en enorm insats här med antikt porslin, i stället för en billig ‘plastkåsa‘. Men förflackningen är ju total.:)

Det går inte att bredda den här tråden i ett folkbildningsperspektiv längre. Det hela verkar ju bygga på någon slags ‘bildstress’ nu ju.
Jag tyckte jag gjorde en enorm insats här med antikt porslin, i stället för en billig ‘plastkåsa‘. Men förflackningen är ju total.:)

Anders, du är grym! Fortsätt för allt i världen!

/ F

Bild #4153

Jag gissar på Tjalebakte vid Sitojaures södra strand. Fotat från båt till/från Rinim.

Peter P.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.