Gissa position

Visst var det där jag var........det är ett ställe där man inte passerar i första taget. Ett fint och trevligt område att vandra i och folktomt............

Hej!

Ja, det var verkligen en bra bildgåta. Roligt att det finns undangömda ställen som ändå ligger alldeles i närheten av där man varit flera gånger.

Men jag undrar om det går att vada vattendraget mellan Teusajaure (sjön, alltså) och Gagirjauri? Och finns det fler möjligheter att ta sig över Kaitumsjöarna än vid stf-stugorna och Tjuonajåkk? Jag har sedan länge varit intresserad av att undersöka Kouperatjåkka- och Kårsatjåkkamassiven, och det skulle ju underlätta en del om det gick att komma över vattnen på något vis.

mvh Filiokus

Beklagar att jag missade Thomas Jonssons svar.
Ser fram mot hans bidrag till ny fråga, om det nu är korrekt svar.

Ok vänner, ny bild kommer här.

Vad ser vi?
IMG_1818.jpg

Hej!

Ja, det var verkligen en bra bildgåta. Roligt att det finns undangömda ställen som ändå ligger alldeles i närheten av där man varit flera gånger.

Men jag undrar om det går att vada vattendraget mellan Teusajaure (sjön, alltså) och Gagirjauri? Och finns det fler möjligheter att ta sig över Kaitumsjöarna än vid stf-stugorna och Tjuonajåkk? Jag har sedan länge varit intresserad av att undersöka Kouperatjåkka- och Kårsatjåkkamassiven, och det skulle ju underlätta en del om det gick att komma över vattnen på något vis.

mvh Filiokus

Visst går det att vada över var Teusaälven rinner ut i Kakeljaure (Gagirjauri). Och det blir betydligt närmare än den väg jag tog.... Jag startade i Ritsem och vandrade upp till Autajaure och ner längs Teusadalen. Helt klart värt ett besök. blev lite rörigt med bilder här. Publicerar bilder under en egen tråd här.....

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Hej!

Nu blir det kanske alldeles för lätt, men jag tyckte att det var dags för ett välbekant men ändå inte helt uppenbart motiv. Så vad är det vi ser, och varifrån är fotot taget?

/ Filiokus

Bilagor

• S6301263.jpg
    S6301263.jpg
    38.1 KB · Visningar: 455
Då ta vi en bild från 1979 och ett område som liksom Liermajavrri inte har så många besök. Behöver inte ha något detaljerat svar så grova gissningar kan löna sig, dock inte grova ord...;)

Calle

Bilagor

• IMGF_32.jpg
    IMGF_32.jpg
    60.1 KB · Visningar: 408

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.