Gissa position

Sieberjåhkå?
Rinner ner i Kutjaure.
Synd att jag inte såg programmet.....

Programmet finns på SVT-play, jag missade det själv när det sändes första gången.

Till platsen. Nu är vi ännu närmare, men inte riktigt. Vattendraget ifråga rinner också ner i Kutjaure. Rennäringen kan vara en ledtråd för att hitta dit.

Calle

Programmet finns på SVT-play, jag missade det själv när det sändes första gången.

Till platsen. Nu är vi ännu närmare, men inte riktigt. Vattendraget ifråga rinner också ner i Kutjaure. Rennäringen kan vara en ledtråd för att hitta dit.

Calle

Ja, då återstår väl endast Allákjågåsj då? Eller?

Jag såg programmet. Det var dramatiska scener när renhjorden gick ned sig i Kutjaure. Många fina fjällscenerier passerade förbi.

Men jag tyckte att fransmannens försök att framställa den samiska livsstilen som "ett med naturen" haltade något. Om inte annat var det moderna ständigt närvarande i form av fordon av alla de slag.

Ja, då återstår väl endast Allákjågåsj då? Eller?

Inte Allákjågåsj, du får leta i andra änden av sjön.
Bifogar en bild från området uppströms den första bilden, platsen där kalvmärkningen ägde rum.

Calle

Bilagor

• IMGF_26.jpg
    IMGF_26.jpg
    61.7 KB · Visningar: 377
Aah, det är jåkken med det roliga namnet!

Sjnjuftjutisjåkkå!

Eller?

Sjnjuftjutisjåkkå är en del i det eftersökta vattendraget och jag ger dig rätt.
Uppströms finns det fler bäckar/jokkar som rinner ner till just Sjnjuftjutisjåkkå, där bilden togs heter vattendraget Sjpietjavjåhkå (också ett tungvrickarnamn).
Anknytningen till filmen är området Skuollavallda och rengärdet där. Min ledtråd till Kutjaure kanske är hårfin, ser ut som att den rinner ut i Kutjaure men forsnacken till Vuojatädno kanske är några meter längre upp.
Svår bild, men dock "fjällaktig". Nästa bild!

Calle

Ny bild!

Var finns denna stora sten?
En sjö finns i närheten och kortet togs under kortare tur där bil var det huvudsakliga färdsättet.....

Bilagor

• elias.jpg
    elias.jpg
    89 KB · Visningar: 540

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Vilken flax! Det var det första stället jag kom att tänka på - själv gick jag norrut och inte efter sjön.

En lite annorlunda fjällbild. Troligen känner flera av er igen bussen och kanske således även kan lista ut platsen. Jag vill veta något om bussen och givetvis platsen.

Calle

Bilagor

• IMGF_28.jpg
    IMGF_28.jpg
    78.5 KB · Visningar: 491
Tjåmotis och Harry Skarins folkabuss!

Själv har jag endast åkt med hans sedan-merca (av liknande årgång).

Det är alltid en speciell känsla att stiga av i Tjåmotis; förväntningarna är höga då Sarek inte är långt borta.

En lite annorlunda fjällbild. Troligen känner flera av er igen bussen och kanske således även kan lista ut platsen. Jag vill veta något om bussen och givetvis platsen.
Calle
Detta torde vara Harry Skarins "taxi" till Cykelvägen mot Aktse och platsen, busshållplatsen i Tjåmotis.
MVH ///Claes

ps. Så går det när man sitter och filar på svaret för länge och inte uppdaterar innan man trycker på spara... nån annan hinner före.

Tjåmotis och Harry Skarins folkabuss!

Själv har jag endast åkt med hans sedan-merca (av liknande årgång).

Det är alltid en speciell känsla att stiga av i Tjåmotis; förväntningarna är höga då Sarek inte är långt borta.

Detta torde vara Harry Skarins "taxi" till Cykelvägen mot Aktse och platsen, busshållplatsen i Tjåmotis.
MVH ///Claes

ps. Så går det när man sitter och filar på svaret för länge och inte uppdaterar innan man trycker på spara... nån annan hinner före.

Visst är det Harry Skarins folkabuss! Bland de finaste "taxiresor" man kan göra.
Platsen är dock inte Tjåmotis utan i andra änden på resvägen, vid Sitoälvsbron och starten av Cykelvägen (som Claes nämnde).

Förstod att denna gamla klenod skulle kännas igen.
Calle

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.