Gissa position

Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.
Vad ser vi på denna bild och var är den tagen?

IMG_3192.jpg

Snygg bild.
Jag tror det finns en koppling till förra bilden med Ristacohkka. I så fall är det Storsteinsfjellet som syns till vänster om Ristacohkka och nere i dalen ser man lite av Alisjavri samt Bajip- och Voulip Cazajavri. Om det är rätt så långt bör du stå i närheten av Mårmaglaciären, checkade på Googles bilder och det verkade stämma med bäck/jokk-ravinen.

Calle

Snygg bild.
Jag tror det finns en koppling till förra bilden med Ristacohkka. I så fall är det Storsteinsfjellet som syns till vänster om Ristacohkka och nere i dalen ser man lite av Alisjavri samt Bajip- och Voulip Cazajavri. Om det är rätt så långt bör du stå i närheten av Mårmaglaciären, checkade på Googles bilder och det verkade stämma med bäck/jokk-ravinen.

Calle

Tack!

Jo, det är en riktig analys Calle. Bilden är tagen från den namnlösa toppen 1938 i Mårmamassivet. Bäck/jokk-ravinen är Moskkummoahrmá.

Tittar man riktigt noga tror jag att man ser Atlanten. I bildens högra hörn har vi en misstänkt blå strimma.

Aktuellt

Där friluftslivet möts: Värdar och utställare på Outdoor festival

Där friluftslivet möts: Värdar och utställare på Outdoor festival
Den 22-23 maj samlas friluftslivets aktörer på Djurgården i Stockholm, och bjuder på både kunskap och inspiration inför sommarens äventyr.

Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!
Den här bilden fullkomligt skriker västra Padjelanta, och det det stämmer nog med ditt svar på Thomas gissning.
Men det är inte på den plats jag först hade i tankarna, sjösystemet ser inte ut så.
Nu har jag suttit med kartan och letat , hittat ett ställe som verkar troligt och det är ett område som står på min "att besöka-lista" :
Du står på nordsluttningen av Arranoajvve, fotar i riktning nord-nordväst över Arajavvre. Det som skymtar i molnen är förmodligen Reinoksfjellet i Norge.

/Hans

Nu flyttar vi oss till ett helt annat ställe. Den här jokkravinen kanske är lite svår att identifiera, men vi gör ett försök, någon har säkert stått på samma plats och känner igen detta.

/Hans

Bilagor

• utsid014.JPG
    utsid014.JPG
    107 KB · Visningar: 362

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.