Gissa position

Då fortsätter vi på dimmiga toppar! Var hittar vi detta märkliga berg med tre toppar och glaciär?

Bilagor

• trippeltoppen.jpg
    trippeltoppen.jpg
    22.1 KB · Visningar: 384
..men så svårt...

Märklig bild Pär.
Du har en osedvanlig förmåga att tränga in i dramatiken i Sareks vilda toppar med dina foton.. Först när jag såg bilden tänkte jag med åt ‘Äpar-hållet‘, typ ‘Nilaskammen‘.. Men sedan säger du att det ej är det..
Jag drar mig till minnes en kamvandring jag gjorde i Skårki en gång.. Det var rätt vilt och brutet där med.. Men jag tror inte det är Skårki heller..
A.H.-toppen tror jag inte det är....
Jag gissar på att du tagit bilden med ett teleobjektiv och att det är (Piellorieppe-Ålkatj) eller Piellorieppe östkam mot Glaciärtoppen? som du valt ut åt oss...Eller du fotat ifrån Tielma mot Glaciärtoppen...?
Är tyvärrför övertrött för att lösa det rakt av.. Behöver karta.
Det är väldigt svårt att ta saker rakt upp och ner.

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Det bränns rejält för Anders där på slutet, men vi är inte riktigt framme. Det här är ett snudd på totalt bortglömt berg som man inte ser om man går utefter de vanliga färdvägarna. Jag har tagit bilden på långt håll med 400mm på kameran. Även därifrån smälter det normalt sett in och blir ett i mängden av högre och minst lika skarpa berg runt ikring. Det är nästan så att man undrar om alla tre topparna ens är bestigna...

Senast ändrad:
Jag vet inte vad du menar med bränns rejält,(?) men, ‘Glaciärtoppen’ är toppen:1678 i Piellorieppe, den som ligger söröver Piellorieppe-Stullo. Glaciärtoppen har en annan topp benämd: ‘Lilltoppen’. Alla tre ligger ovanför östkammen i P.
Jegnatjåkkå ? Näh, inte alls.. Det ligger ju i Luttomassivet.

Jo, jag letade fram Abrahamsons karta över massivet, insåg vad du menade och tog bort det sista av vad jag skrivit - så nu blir nog tråden lätt svårföståelig :)

Att det bränns rejält betyder att du är väldigt nära, men inte rätt! Från alla de toppar du räknat upp så har man mycket god utsikt över 'mitt' berg.

Senast ändrad:

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.