Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Gissa position

Hahaha, hade Kalle vetat hur länge jag fick jobba för att få fram de "rätta" tecknen i namnet ... och alltsammans enbart för hans skull ... hade han riskerat andnöd. :)

En ledtråd är förresten att min bild visar förtoppar till en 2000-meterstopp.

Hahaha, hade Kalle vetat hur länge jag fick jobba för att få fram de "rätta" tecknen i namnet ... och alltsammans enbart för hans skull ... hade han riskerat andnöd. :)

Så här? ;)

nl-duck-080110.gif

En ledtråd är förresten att min bild visar förtoppar till en 2000-meterstopp.

Jag läste en gång en beskrivning om hur några fjällkarlar (lappländska eller ej) hittade vad de trodde var en "ny" 2000-meterstopp, men då detta var på den gamla goda tiden mätte/uppskattade de ganska grovt fel. "Sarekpakte" kallade de toppen, som beskrevs som havande ett något besvärligt hak. Du vet säkert vad jag menar och om minnet inte sviker alltför mycket handlade det hela om topparna norr om Sarektjåhkkå Nordtopp.

Om inte annat kan vi väl ringa in området lite.

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Sarekpakte (ca 1840) ligger drygt kilometern norr om stortoppen, är en klättertopp och förstabestegs så sent som 1955 av ett gäng från svenska fjällklubben. Toppen är namnlös på kartan men är för evigt döpt till Sarekpakte av förstebestigarna, alltså inte Sarekbákti. ;)
Finns en artikel om bestigningen i "Till Fjälls" (1955)

Min bild är dock inte från Sarek.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips