Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jo, men det verkade ju gå så trögt med gissningar. Lite oväntat med tanke på hur många som måste ha passerat där förbi genom åren. Jag kan förresten avråda alla från att försöka ta sig ner för branten. Halkigt och osäkert. Av Kuhmunens som bor i Rinim fick jag höra att de brukar använda ravinen längre bort för att ta sig upp mot renvaktarstugan och Vassjavagge. Men då var jag ju redan nere...
Nåja, några bildgåtor har jag väl lagt in tidigare... ?
Ska börja fotografera av gamla papperkopior vad det lider och då kan det blir allt möjligt obskyrt från de svenska fjällen.
Men vi tar den här gåtan först:
- Dalafjällen är en bra början.
- Undrar om Näcken syns på bilden?
Kommer ihåg Näcksjöberget från många bilresor, vägen Älvdalen-Särna som ju är lång och seg men det är skönt när man ser Näcksjöbergets profil då vet man att man snart är i Särna och då är det bara 7 mil kvar till Grövelsjön.
Klurig bild. Jag tror att ledtråden Falun leder till ån Fulan som rinner ut i Västerdalälven samt Gamla- och Nya stöten som är några stugor strax Ö om Göljåfjället. Där finns dessutom Göljåstöten och Tyskstöten - i Falun finns Stora stöten. Många kopplingar till Falun om man så vill. Näcken kopplar jag till Näcktjärnen strax NV om Hägnåsen.
Även om jag inte tycker att fjället liknar Göljåfjället så blir det min gissning.
Hmm, att den bilden kunde ge sånt huvudbry. Jag kan glädja er med att Fulufjället med Göljån osv inte är det rätta svaret. Ni har ju svaret framför ögonen mina vänner...
Man tror att namnet Fulufjället möjligen kan komma från den tidiga gränstrafiken mot Norge; man följde då 'stighinum til Faludals' via Västra Trollegrav och det okända Sannar som troligen är ett flygsandsområde väster om Älvdalen. Genom åren ska namnet på stigen har förvanskats till Fulufjället.
Fulan förresten kommer av det dialektala Fûla (där diftongen dras mer mot ett tjockt u eller o).
Nåväl, efter den utvikningen så kan jag väl säga såhär då att om ni beger er längre söderut, finner ett berg med talusbranter på västsidan och där Näcken kanske speglar sig i en älv, ja då är ni verkligen på gång och kan sätta in.... ja vadå... ?
och Västerdalälven söderut på kartan förbi Vasaloppsstarten vid Berga By och det första berget som skulle kunna stämma jag hittar där är Limhön 5,7 km NNV Lima..
Hold your horses…eller Sakta i backarna!
Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
3 kommentarer
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer
Kilimanjaro-dagboken, del 3
”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ...
1 kommentar
Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
Andra delen av vandringen runt Skoarkki.
Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge.
Tid: 27:e juni till ...
2 kommentarer
En dagsutflykt till den 1968 meter höga toppen av Vuojnestjåhkkå.
Därefter var tanken att jag skulle vandra runt Sarektjåhkkåmassivet och tillbaka ...
3 kommentarer
Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ...