Gissa position

En liten ledtråd (kanske en smula långsökt, men låt gå för det:)):

I vissa sammanhang nämns platsen jag söker tillsammans med Niak, Skarja och Smaila.

Lycka till!
/ Filiokus
 
att Googla och hittade en färgserie från Beckers och där finns också Rinim. Långsökt javisst.

Thure

Jo, men det verkade ju gå så trögt med gissningar. Lite oväntat med tanke på hur många som måste ha passerat där förbi genom åren. Jag kan förresten avråda alla från att försöka ta sig ner för branten. Halkigt och osäkert. Av Kuhmunens som bor i Rinim fick jag höra att de brukar använda ravinen längre bort för att ta sig upp mot renvaktarstugan och Vassjavagge. Men då var jag ju redan nere... :)

Thure, lägger du upp nästa bild?

/ Filiokus
 
Kul med nya

bildpostare i tråden Stefan.

Tycker att trädvegetationen påminner om Dalafjällen. Kan det vara vid Burusjön norr om Idrefjäll?

Thure
 
Nåja, några bildgåtor har jag väl lagt in tidigare... ? ;)
Ska börja fotografera av gamla papperkopior vad det lider och då kan det blir allt möjligt obskyrt från de svenska fjällen.

Men vi tar den här gåtan först:
- Dalafjällen är en bra början.
- Undrar om Näcken syns på bilden?
:cool:
 
Näcksjön

och Näcksjöberget söder om Särna?

Kommer ihåg Näcksjöberget från många bilresor, vägen Älvdalen-Särna som ju är lång och seg men det är skönt när man ser Näcksjöbergets profil då vet man att man snart är i Särna och då är det bara 7 mil kvar till Grövelsjön.

Thure
 
Nänä, så enkelt var det inte den här gången....
Då utesluter vi Burusjön och Näcksjöberget...

Tänk om det kan finnas någon koppling till Falun då? ;)
 
Den här typen av

berg finns det rätt många av i Dalarna så det är svårt att gissa vidare om du inte ger mera ledtrådar.

Blir lite förbryllad av ledtråden Falun då Falun ligger såpass långt från Dalafjällen.

Thure
 
Klurig bild. Jag tror att ledtråden Falun leder till ån Fulan som rinner ut i Västerdalälven samt Gamla- och Nya stöten som är några stugor strax Ö om Göljåfjället. Där finns dessutom Göljåstöten och Tyskstöten - i Falun finns Stora stöten. Många kopplingar till Falun om man så vill. Näcken kopplar jag till Näcktjärnen strax NV om Hägnåsen.
Även om jag inte tycker att fjället liknar Göljåfjället så blir det min gissning.

Calle
 
Hmm, att den bilden kunde ge sånt huvudbry. Jag kan glädja er med att Fulufjället med Göljån osv inte är det rätta svaret. Ni har ju svaret framför ögonen mina vänner... ;)

Man tror att namnet Fulufjället möjligen kan komma från den tidiga gränstrafiken mot Norge; man följde då 'stighinum til Faludals' via Västra Trollegrav och det okända Sannar som troligen är ett flygsandsområde väster om Älvdalen. Genom åren ska namnet på stigen har förvanskats till Fulufjället.

Fulan förresten kommer av det dialektala Fûla (där diftongen dras mer mot ett tjockt u eller o).

Nåväl, efter den utvikningen så kan jag väl säga såhär då att om ni beger er längre söderut, finner ett berg med talusbranter på västsidan och där Näcken kanske speglar sig i en älv, ja då är ni verkligen på gång och kan sätta in.... ja vadå... ?
 
Följer Görälven

och Västerdalälven söderut på kartan förbi Vasaloppsstarten vid Berga By och det första berget som skulle kunna stämma jag hittar där är Limhön 5,7 km NNV Lima..

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.