Gissa position

Hej!

Känns som om det är läge för en ledtråd till. Denna gång i form av ett foto från samma plats som det förra fast i motsatt riktning.

häpp / Filiokus

Bilagor

• S6301842.jpg
    S6301842.jpg
    72.7 KB · Visningar: 304
Kargt

och inte mycket landmärken.

Kan det vara en tvärdal från leden mot Mårmastugan t ex den som går norr om toppen 1468?

Thure

Hej!

Nu börjar vi närma oss. Lite för långt norrut, dock.

Kargt, förvisso, men själva kargheten var faktiskt ganska lokal. Inte så omfattande (som jag tänker mig) som krokarna kring Mårmastugan. Nej, förutom ravinen och delar av sluttningen upp mot passet så består området av näringsfattig fjällhed med gräs och lavor. Ganska flack terräng.

Ravinen som efterfrågas syns uppåt vänstra hörnet på den här bilden:

häpp / Filiokus

Bilagor

• S6301837.jpg
    S6301837.jpg
    40.1 KB · Visningar: 306

avslutat-1105

Avslutat
Jag tyckte också att det var väldigt likt övre delen av Vállevágge, så det var tur att någon annan gissade det före mig.

Är det någonstans på Čievrraláhku?

Hej!

Larsl:s gissning är närmast hittills. Ravinen jag söker ligger mellan två på kartan namngivna slätter (lahku). Den senaste bilden är tagen på den större av dessa. Passhöjden mellan de två slätterna är ca 1070 m.

häpp / Filiokus

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Hej!

Larsl:s gissning är närmast hittills. Ravinen jag söker ligger mellan två på kartan namngivna slätter (lahku). Den senaste bilden är tagen på den större av dessa. Passhöjden mellan de två slätterna är ca 1070 m.

häpp / Filiokus

Aha... Kan det vara så att du tagit den senaste bilden på Tjuonalahku? De två högslätterna skulle då vara Skuollilahku och Tjuonalahku. Jokken skulle då kunna vara den som rinner från Ramasvárri österut och som sedan bidrar till att bilda Vuoktajohka.

Hej!

Nu har vi kommit så nära att det är lika bra att avslöja rätt svar:

Vi är mycket riktigt på slätterna söder om Nikkaluokta. Ravinen är belägen mellan Larkinlahku och Urddilahku, och mynnar i sin nedre del i Goudekvagge. Passet är det mellan bergen Tjäpet-tjåkka och vad som skulle kunna kallas Urtticohkas östra förtopp (1370m).

Området är geologiskt väldigt intressant, precis öster om de egentiga fjällen (dvs skollorna som pressats upp och bildat Skanderna), och spår efter inlandsis och isälvar syns överallt. Många djupa raviner.

Och jag måste få göra lite reklam för hela området söder om Ladtjovagge, som bjuder på väldigt stor variation inom ett begränsat område. Vidsträckta slätter i den östra delen, söder om Nikkaluokta. Kårsatjåkkamassivet står som en kuliss i söder. Successivt vildare berg ju längre västerut man kommer, med en häftig final i Liddupaktes nästan kilometerhöga stup åt väster. Och inte en kotte så långt ögat ser. :)

Thomas var närmast. Lägger du upp nästa bild?

häpp / Filiokus

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.