Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Mysko - Myskoxe - Härjedalen. Det finns två myskoxerevir sydväst om Funäsdalen, Vigelskaftet och Brattriet. Då det tydligen sluttar neråt åt nordväst (första bilden) och finns en del märkliga tjärnar med en markerad höjd bakom åt norr (andra bilden) utesluter jag Vigelskaftet.
Jag tror alltså att du står på Brattriets nordvästsluttning och tittar mot Myskelvadet.
Klockren analys. På den första bilden syns Vigelskaftet med Storvigeln i moln bakom. På den andra bilden syns Rödfjället. Min "brokiga" anspelning var på Broktjärn som också finns nere i dalen.
Alldeles korrekt. Raskt marscherat, minsann. Och i förgrunden syns resterna av en lavin som har rasat ner från Alep Pastaskaitatj under våren. Snön var väldigt kompakt, antagligen har luften i snön piskats ur i fallet.
Nu var det länge sen jag var där och bilderna ligger i diamagasin...
...men jag tycker det liknar Vattensjöarna nere i dalgången och Ottfjället i moln längst bort. Då har du plåtat från norra sluttningen av Stor-Anahögen.
Nu var det länge sen jag var där och bilderna ligger i diamagasin...
...men jag tycker det liknar Vattensjöarna nere i dalgången och Ottfjället i moln längst bort. Då har du plåtat från norra sluttningen av Stor-Anahögen.
Mer specifikt stod jag på leden (eller snarare i närheten av densamma, då den av naturliga skäl inte syntes speciellt väl) som stryker längs med den branta norra utlöparen som kallas för Bodhögen.