Gissa position

Dubbeltoppen där borta är riksgränsens högsta punkt (om jag inte minns fel) Nuortta Savllo. Då måste du vara en liten bit in i utlandet, strax nedanför Sulitjelmaisen, och titta ner över Låmivatnet och Muotkejavrre!

Helt rätt.
Det var kanske lite fusk att jag inte var i Sverige, men det var ju inget problem för experterna :)

Den där toppen kände jag igen direkt och sedan var det ju 'bara' att titta på kartan för att se var du var någonstans...

Nuortta Savllo är väldigt vacker nerifrån Pieskehaurestugan där dubbeltopparna framträder ännu tydligare.

Ny tältbild:

Bilagor

• gissa.jpg
    gissa.jpg
    54.3 KB · Visningar: 758
Först och främst, ursäkta det sena svaret. Jobbet kom i vägen... :(

Åke L var det som hittade rätt först.
Rätt svar är alltså Stora Tangån och bilden är tagen åt sydväst.
För att komma hit följer man Södra Kungsleden, förbi raststugan vid Storbron och fortsätter
norrut mot Björnholmsstugan. Ungefär 500 meter norr om stugan i Storbron viker man vänster och ut i det renspolade området som här har ett flertal armar. Just här var floden gissningsvis 300-400 meter bred.
Eftersom området ligger utanför reservatsgränsen tog man hand om virket så fort man bara kunde, därför finns inga brötar kvar idag som det gör i Göljån på den östra sidan.

Den gamla Kungsleden spolades också bort längs en lång sträcka och följer nu grusvägen mellan raststugan i Storbron och Björnholmssätern. Oavsett så är området väl värt ett besök för att beundra naturens kraft.

Kungsleden ja, delen mellan Abisko och Hemavan kallas Kungsleden och delen mellan Hemfjällstangen och Grövelsjön kallas Södra Kungsleden. Det är väl inte så svårt? ;-)

Tack för visat intresse, nu får någon annan bjuda på bild...

Jobbat till nu själv, så vet hur det känns!
Urspolad flodbädd och sen tangerar på det. Visste att det finns en del namn på "Tang" där, så det klickade direkt. (För en gångs skull!)

Den där toppen kände jag igen direkt och sedan var det ju 'bara' att titta på kartan för att se var du var någonstans...

Nuortta Savllo är väldigt vacker nerifrån Pieskehaurestugan där dubbeltopparna framträder ännu tydligare.

Ny tältbild:

Har en bild med samma bakgrund och ungefär samma bildvinkel själv, fast plåtat med tele. Jag tog den söder om Mavasjaure, men jag tror du befinner dig längre norrut. Med tanke på föregående motiv är jag frestad att tro att sluttningen i vänster bildkant tillhör just Nuortta Savllo.

Calle

Har en bild med samma bakgrund och ungefär samma bildvinkel själv, fast plåtat med tele. Jag tog den söder om Mavasjaure, men jag tror du befinner dig längre norrut. Med tanke på föregående motiv är jag frestad att tro att sluttningen i vänster bildkant tillhör just Nuortta Savllo.

Du tror alldeles rätt!

Tältet står på östsluttningen av Nuortta Savllo och vi tittar mot Sulitelma. Åt andra hållet hade jag finfin utsikt ner över Mavas.

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Ny bild, och en ledtråd kan vara till pass. Jag befann mig på ungefär 1000 möh när jag plåtade mot NV.
Calle

Bilagor

• IMGF_14.jpg
    IMGF_14.jpg
    42 KB · Visningar: 377

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.