Gissa position

Fortsätter att

knapra norrut.

Tjärnar för tankarna till Rogenområdet och jag tycker att det kanske kan stämma med topografin på bilden.

Finns många fjäll där med topplatåer på 1000 metersnivån avstår detaljgissning tills vidare.

Thure

Om det är brokigare än det ser ut, påminner terrängen om den på Björkfjället nordost om Vindelälven. Det får bli min gissning. Om inte annat ringar kanske jag och Thure in området än mer.

Om det är brokigare än det ser ut, påminner terrängen om den på Björkfjället nordost om Vindelälven. Det får bli min gissning. Om inte annat ringar kanske jag och Thure in området än mer.

Det är också fel. Men eftersom du är på väg söderut och Thure norrut kanske ni möts på rätt ställe.
Bifogar en bild från samma ställe men kameran riktad mot norr.

Calle

Bilagor

• IMGF_15.jpg
    IMGF_15.jpg
    62.7 KB · Visningar: 335

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Hej!

Nu ska jag våga mig på en vild gissning:

Mysko - Myskoxe - Härjedalen. Det finns två myskoxerevir sydväst om Funäsdalen, Vigelskaftet och Brattriet. Då det tydligen sluttar neråt åt nordväst (första bilden) och finns en del märkliga tjärnar med en markerad höjd bakom åt norr (andra bilden) utesluter jag Vigelskaftet.

Jag tror alltså att du står på Brattriets nordvästsluttning och tittar mot Myskelvadet.

häpp / Filiokus

Rätt

Klockren analys. På den första bilden syns Vigelskaftet med Storvigeln i moln bakom. På den andra bilden syns Rödfjället. Min "brokiga" anspelning var på Broktjärn som också finns nere i dalen.

Calle

Hej!

Skojigt att det ibland funkar med lite klurande, googlande och kartsökande. Nästa steg blir väl att åka dit och kolla in stället "live". :)

Nästa bild är inte från Härjedalen...

Bilagor

• S6301319.jpg
    S6301319.jpg
    109.3 KB · Visningar: 429
Hej!

Alldeles korrekt. Raskt marscherat, minsann. Och i förgrunden syns resterna av en lavin som har rasat ner från Alep Pastaskaitatj under våren. Snön var väldigt kompakt, antagligen har luften i snön piskats ur i fallet.

häpp / Filiokus

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.