Gissa position

De där klumparna kan jag. :)

Vilken sjö syns då här?
gp74.jpg

Och så en bonusluring:
gp75.jpg

Intressant

med spegelbilden. Gissar på att det är ett motiv från trakten av Nallo och Unna Räita men har inget förslag på vilken sjö och vilka fjälltoppar just nu.

Thure

LRC: första bilden - sjön nordväst om sylmassivet på leden från storerikvollen? heter den fiskåtjärnen? den ligger iaf strax öster om fiskåhöjdens rastskydd. om det är den sjön så har jag en gång tältat invid den. efter den tältturen - som tioåring? - skulle jag "aldrig mer gå i fjällen" ;)

Svårt?

Blir det bättre om jag säger att bakom fotografens rygg döljer sig för första bilden ett delta och för andra en stuga...?

Tror att sjön är Giegajavri med Vierrocohkka i bakgrunden.
bild två har jag inte lyckats klura ut trots att topparna är så skarpa och tydliga så man borde känna igen dem. Min första tanke var Knivkammen/Pyramiden men det stämmer inte riktigt med den profilen

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Tror att sjön är Giegajavri med Vierrocohkka i bakgrunden.
bild två har jag inte lyckats klura ut trots att topparna är så skarpa och tydliga så man borde känna igen dem. Min första tanke var Knivkammen/Pyramiden men det stämmer inte riktigt med den profilen

Alldeles riktigt. Bilden tagen på väg upp på Alip Vealevárri, där den här synen senare uppenbarade sig.

Andra bilden var lätt ... och kanske allra lättast för mig. Snällt av dig Kalle! :)

Tänkte nog det, ja. :)
(Detta är en god ledtråd till alla andra...)

Kul

att poletten trillade ner.

Nu kommer dilemmat med vem som har stafetten med ny bild i och med att det var två bilder och olika personer som gissade korrekt.

Ger er en enkel bild? Var är den tagen?

Thure

Bilagor

• IMG_7783 st.JPG
    IMG_7783 st.JPG
    96.1 KB · Visningar: 509

avslutat-1105

Avslutat
Ahh. Hade en oförgrömlig vandring just där för 15 år sen. Snön vräkte ner i mitten av september så jag slaggade i vindskyddet Tuppakke (eller hur det nu stavas) från Stensdalen. Vandrade sen i bar överkropp i strålande solsken med 2 dm nysnö som gnistrade. Helt magiskt !
Lite sent, men det finns väl inget vindskydd på Tobbege? Menar du Sjtäntja?

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.