Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
med spegelbilden. Gissar på att det är ett motiv från trakten av Nallo och Unna Räita men har inget förslag på vilken sjö och vilka fjälltoppar just nu.
LRC: första bilden - sjön nordväst om sylmassivet på leden från storerikvollen? heter den fiskåtjärnen? den ligger iaf strax öster om fiskåhöjdens rastskydd. om det är den sjön så har jag en gång tältat invid den. efter den tältturen - som tioåring? - skulle jag "aldrig mer gå i fjällen"
Hursomhelst är ingetdera av förslagen rätt, men Thures är närmare geografiskt. Nämnas kan även att båda motiven återfinns på samma kartblad, men inte i närheten av varandra.
Tror att sjön är Giegajavri med Vierrocohkka i bakgrunden.
bild två har jag inte lyckats klura ut trots att topparna är så skarpa och tydliga så man borde känna igen dem. Min första tanke var Knivkammen/Pyramiden men det stämmer inte riktigt med den profilen
Tror att sjön är Giegajavri med Vierrocohkka i bakgrunden.
bild två har jag inte lyckats klura ut trots att topparna är så skarpa och tydliga så man borde känna igen dem. Min första tanke var Knivkammen/Pyramiden men det stämmer inte riktigt med den profilen
Ahh. Hade en oförgrömlig vandring just där för 15 år sen. Snön vräkte ner i mitten av september så jag slaggade i vindskyddet Tuppakke (eller hur det nu stavas) från Stensdalen. Vandrade sen i bar överkropp i strålande solsken med 2 dm nysnö som gnistrade. Helt magiskt !
Redan när jag var yngre älskade jag att vara ute. Jag visste inte särskilt mycket om ryggsäckar eller passform. Jag stoppade bara ner min utrustning ...
Vi åkte till Fulufjällets nationalpark med ett tydligt mål: att uppleva fjäll på riktigt, men på ett sätt som fungerade även med barn. Fulufjället är ...
Från Bruksvallarna fortsatte vi i fortsatt kallt högtrycksväder. Den befarade spårlabyrinten upp och förbi Ramundberget visade sig vara tämligen ...
3 kommentarer
Det började med en känsla av att tiden hade gått utan att jag riktigt märkt det. Utrustning i garderoben, kartor i hyllan och ett liv som blivit mer ...
I år är det sextio år sedan jag vandrade i Sarek för första gången, och de närmaste dagarna kommer min nya bok ut: Sarek – en biografi. Det är en ...
4 kommentarer