Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Det kunde ju vara Sielmatjåkka långt i fjärran? Med den där kurviga väldigt bekanta vågkammen framför.
men icke..
Då satsar jag i stället på: I bildens mitt :den hängande dalen ovanför Vistasdalen med Påkketjåkka (1647) rakt framför!
Unna Vistastjåkkas sydbrant till vänster i bilden måhända?..och då står du kanske på Påssustjåkkas branta sydtopp! Öh?
Mårmafjäll i fjärran!
Jag funderade och funderade, men kom inte fram till något klart svar. Men svaret var närmare än jag trodde; den "hängande dalen" hade jag bland mina egna bilder.
Då satsar jag i stället på: [/I]I bildens mitt :den hängande dalen ovanför Vistasdalen med Påkketjåkka (1647) rakt framför!
Unna Vistastjåkkas sydbrant till vänster i bilden måhända?..och då står du kanske på Påssustjåkkas branta sydtopp!
Helt rätt ... men jag står inte på Påssustjåkkas sydtopp (1839) utan på glaciären ca en km sydöst om den toppen. Kåtotjåkka (1997) skymtar i vänsterkanten på bilden, ovanför Unna Vistastjåkka.
En sjö således i stället för branta fjäll. Vad heter den här sjön då?
Och var står jag?
Pluspoäng till den som kan säga vad den lite uppstående toppen i fjärran är.
(Bilden tagen mitten av Augusti 1994)
Ja vad säga mer än att, det gick ju väldigt snabbt med den gissningen tydligen..
Det är nog svårt att i det här fallet att dra till med nått annat än Vastenjaure.
Det måste tydligen vara mer knepigare topografi här i tråden om det ska bli mer felgissningar...
För dom är ju mer kul på nått märkligt vis..
Jo, stora sjöar finns det ju inte så många i våra svenska fjäll.
Men har man varit på platsen blir det ännu enklare.
Hur som helst är Vielkispakte en fin plats. Intressant att notera flygstrecket på bilden. Är det något man vänjer sig vid då man befinner sig vid riksgränsen på denna breddgrad, så är det just alla dessa flygplan som passerar någon mil ovanför ens huvud.
Mitt förråd av toppbilder är inte lika omfattande som mellpat's, men den här kan kanske vara intressant att gissa på. Vad syns och var står jag när bilden tas?
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...