Gissa position

Får man fresta med en ny bild. Var är denna bild tagen?
Calle

Är det jokken från sjö 961 som rinner ut i Handölan där den kryssar leden Helags-Mieskentjakke?
Har för mig att den korsas på telefonstolpar, i alla fall när jag var där en dag i tidig juni var det livsfarligt (nåja, överhänganderisk för att ramla iaf) med vad.

Ny bild!

Nu ska vi ha något lätt och samtidigt bildmässigt tilltalande för dom som tittar in, och då, väldigt vackert som alla kan gissa på. Tycker ni inte det..
Just kanske, för att ta in, och locka in lite nya medverkande i tråden.
Vad är det här för outsägligt vacker plats?
Hela området badar i ljus...
Var är detta?

Bilagor

• Fiskeläge Kutjaure.jpg
    Fiskeläge Kutjaure.jpg
    39 KB · Visningar: 332

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Ja kunde tänka mig det ja...

Bah!.. Du är jävig ju.. får inte svara på det .
Men, jag förstår det Kalle.

Det är här är väl en plats som vi, alla på nått vis som levande människor kan ta till sig och till hjärtat. Och det nu i det mörker som finns nu i landet.

Fanns det inte sånna’ här vackra platser så vore det ju inget kul.

Platsen är helt enkelt i min smak helt unik: femstjärnig. Jag håller det som en favorit, i minnesbilder såväl som i fotografi..
Bara skalan och dimensioner på landskapet här...
Samtidigt har det en sån läcker kombination av människor, boende och aktivitet.
Antagligen en av Europas finaste och exklusivaste miljöer.

Näe, Pär... Det är ett ställe för just oss fjällnördar.. Bara man får man fart på båten så och kommer över..
Fint är det, hur som helst, och mycket röding står att få ,hur mycket som helst, både om man stannar kvar och fiskar eller köper fisk. det vet jag... Både på ena sidan och andra sidan.. Den andra sidan ,har dessutom en super-badstrand som heter duga..
Och går man uppått’, på andra sidan.. i en tjugo minuter så kommer man till en jättefin STF-stuga som alltid bemyndigat sig om fina stugvärdar och hög kvalitet.

Bilagor

• Fiske Kutjaure.jpg
    Fiske Kutjaure.jpg
    36.6 KB · Visningar: 466
Jo, jag har ju aldrig varit där - så vad vet väl jag!?!

Den där STF-stugan har jag varit förbi, och den kan jag fullt förstå att man kan förälska sig i!

Sitter och funderar över nästa års vandring, och start i de trakterna ligger just nu ganska högt på listan - men den hinner säkert ändra sig många gånger det närmaste halvåret...

@ pär
Det blir lätt att man sätter betyg på olika platser hit & dit.
Stugplatser framför allt... Men den här platsen är nog lite utanför det vanliga..
Kutjaure är ju lite bortglömt kanske.
Man kan ju bo lite här (det kanske låter tokigt för oss tältare).. Både i stf -stugan, nere vid sjön och på andra sidan,.. Omgivningarna innehåller så mycket..
Är det någon plats jag tycker om, just för just omgivningarna, så är det just den här platsen.
Om, jag skulle vilja lämpa av tältet, och ‘bara bo’ inom fyra väggar, är det nog här jag vill vara.

göra du? Du skämtar... Nästa år? Jag tycker du ska gå runt sjöarna. Det vill jag höra om!.
Det vill jag göra med.

Njaee, runt sjöarna blir det nog inte. Jag gick västra Padjelanta förra året, så det får nog gå ett tag tills det området kommer på tapeten igen...

Lägger upp en till bild modell riktigt enkel. Denna gång på en plats som kanske inte når upp på några topplistor över vackraste platsen, men väl på en av de mer fascinerande terrängformationerna däruppe:

Bilagor

• stuuup.jpg
    stuuup.jpg
    52.9 KB · Visningar: 403

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.