Gissa position

Får man fresta med en ny bild. Var är denna bild tagen?
Calle

Är det jokken från sjö 961 som rinner ut i Handölan där den kryssar leden Helags-Mieskentjakke?
Har för mig att den korsas på telefonstolpar, i alla fall när jag var där en dag i tidig juni var det livsfarligt (nåja, överhänganderisk för att ramla iaf) med vad.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Ny bild!

Nu ska vi ha något lätt och samtidigt bildmässigt tilltalande för dom som tittar in, och då, väldigt vackert som alla kan gissa på. Tycker ni inte det..
Just kanske, för att ta in, och locka in lite nya medverkande i tråden.
Vad är det här för outsägligt vacker plats?
Hela området badar i ljus...
Var är detta?
 

Bilagor

  • Fiskeläge Kutjaure.jpg
    Fiskeläge Kutjaure.jpg
    39 KB · Visningar: 335

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Ja kunde tänka mig det ja...

Bah!.. Du är jävig ju.. får inte svara på det .
Men, jag förstår det Kalle.

Det är här är väl en plats som vi, alla på nått vis som levande människor kan ta till sig och till hjärtat. Och det nu i det mörker som finns nu i landet.

Fanns det inte sånna’ här vackra platser så vore det ju inget kul.

Platsen är helt enkelt i min smak helt unik: femstjärnig. Jag håller det som en favorit, i minnesbilder såväl som i fotografi..
Bara skalan och dimensioner på landskapet här...
Samtidigt har det en sån läcker kombination av människor, boende och aktivitet.
Antagligen en av Europas finaste och exklusivaste miljöer.
 
Näe, Pär... Det är ett ställe för just oss fjällnördar.. Bara man får man fart på båten så och kommer över..
Fint är det, hur som helst, och mycket röding står att få ,hur mycket som helst, både om man stannar kvar och fiskar eller köper fisk. det vet jag... Både på ena sidan och andra sidan.. Den andra sidan ,har dessutom en super-badstrand som heter duga..
Och går man uppått’, på andra sidan.. i en tjugo minuter så kommer man till en jättefin STF-stuga som alltid bemyndigat sig om fina stugvärdar och hög kvalitet.
 

Bilagor

  • Fiske Kutjaure.jpg
    Fiske Kutjaure.jpg
    36.6 KB · Visningar: 471
Jo, jag har ju aldrig varit där - så vad vet väl jag!?!

Den där STF-stugan har jag varit förbi, och den kan jag fullt förstå att man kan förälska sig i!

Sitter och funderar över nästa års vandring, och start i de trakterna ligger just nu ganska högt på listan - men den hinner säkert ändra sig många gånger det närmaste halvåret...
 
@ pär
Det blir lätt att man sätter betyg på olika platser hit & dit.
Stugplatser framför allt... Men den här platsen är nog lite utanför det vanliga..
Kutjaure är ju lite bortglömt kanske.
Man kan ju bo lite här (det kanske låter tokigt för oss tältare).. Både i stf -stugan, nere vid sjön och på andra sidan,.. Omgivningarna innehåller så mycket..
Är det någon plats jag tycker om, just för just omgivningarna, så är det just den här platsen.
Om, jag skulle vilja lämpa av tältet, och ‘bara bo’ inom fyra väggar, är det nog här jag vill vara.

göra du? Du skämtar... Nästa år? Jag tycker du ska gå runt sjöarna. Det vill jag höra om!.
Det vill jag göra med.
 
Njaee, runt sjöarna blir det nog inte. Jag gick västra Padjelanta förra året, så det får nog gå ett tag tills det området kommer på tapeten igen...

Lägger upp en till bild modell riktigt enkel. Denna gång på en plats som kanske inte når upp på några topplistor över vackraste platsen, men väl på en av de mer fascinerande terrängformationerna däruppe:
 

Bilagor

  • stuuup.jpg
    stuuup.jpg
    52.9 KB · Visningar: 419

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.