Gissa position

Om vi är i närheten skulle det kunna vara Stuor Russjka då?

Berget i fjärran skulle väl kunna vara Akka dom borde kunna skymtas långt bort om det är bra väder.
 
Hej!

Kortet är taget från Stuor Russka, 1708m (jag står på ca 1250m höjd på sydvästra sidan). Sjön i förgrunden är Ruskajavri. Akka är inte så tokigt gissat på berget i bakgrunden, rätt nationalpark, men profilen och snöfälten på bergsidan stämmer inte. Rätt svar är Kallaktjåkkå, 1810m.

Vem lägger upp en ny bild?

/ Filiokus
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Vem lägger upp en ny bild?

Har haft denna på lut ett tag nu, så:

gp57.jpg
Var är tältplatsen belägen?
 
Hej!

Jag sätter en femma på att tältet är uppslaget på Sjnjuvtjudis, och att det är västtopparna på Ahkka i bakgrunden.

tjipp / Filiokus
 
Jag tror att tältplatsen är vid jokken med det svåruttalade namnet Sjpietjavjåhkå och berget i bakgrunden är Gisuris. Var enormt med knott när jag var där...
Calle
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Hej!

Jag sätter en femma på att tältet är uppslaget på Sjnjuvtjudis, och att det är västtopparna på Ahkka i bakgrunden.

tjipp / Filiokus

He-he!! å' dessutom sätta en femma på detta!
Akka-västtoppar är mycket högre i profil och att tälta på den där motsatta sidan verkar ju lite konstigt dessutom.. det finns inget vatten däruppe ens..
Jag vet var det här är.. men.. jag säger det inte.
 
Hej!

Haha, jag behöver bara kontouppgifter också så att jag kan skicka över pengarna.

Trots allt blir det ett billigt nöje, för jag har ju faktiskt inte svarat fel varje gång. Det går bra mycket bättre för mig i Gissa position denna höst än i tipsligan på jobbet (vi tippar enkelrader på stryktipset). Förra helgen fick jag in två (2) rätt på tipset, och det känns ändå mer galet än en gissning på Ahkka. :)

/ Filiokus

ps. Men jag är fortfarande nyfiken på var bilden är tagen... Någon som vet?
 
Hej!

Kortet är taget från Stuor Russka, 1708m (jag står på ca 1250m höjd på sydvästra sidan). Sjön i förgrunden är Ruskajavri. Akka är inte så tokigt gissat på berget i bakgrunden, rätt nationalpark, men profilen och snöfälten på bergsidan stämmer inte. Rätt svar är Kallaktjåkkå, 1810m.

Vem lägger upp en ny bild?

/ Filiokus

Jag tittade på bilden och föreställde mig att det var en Ö! Så jag har letat upp och ner fjällkedjan efter en sjö med en ö i infattad i motsvarande terräng och nåt lämpligt fjäll i bakgrunden.

Men det verkar ha varit en SYNVILLA! (?). Ja, nu blommar löken. ( Ruskajaure har ingen ö på min karta i vartfall).
 
Två gissningar på samma område, men platsen i fråga befinner sig inte i någon nationalpark -- än...

Med en sådan ledtråd luktar det ju som trakterna runt Kebnekaise, eller? Får inte ihop det riktigt, men är det typ dalgången upp till Tarfala till vänster i bild och åt Nikka-hållet till höger i bild? Då skulle höjden i mitten vara den som i sin förlängning blir Darfalcorru?

Jag tycker det är lite kul att gissa på platser som jag inte direkt varit på, det blir lite mer spännande så. Laddjovagge har jag faktiskt bara sett från luften och jag har gått en gång från Tarfala till Keb fjällstation. Jag har alltså inte sett omgivingarna (om jag nu mot förmodan har rätt den här gången) från det perspektivet som är på bilden.

Inga pengainsatser den här gången, alltså. :)

mvh / Filiokus
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.