Gissa position

Jajemän!

Ryfjället, 1413möh någon mil söder om Tärnaby stämmer bra, taget från sydost från blå vägen alldeles under, lite knepig brännvid kan tänkas...

Toppen är imponerande från alla håll och har som Tassemark skrev en gång i tiden haft en störtloppsbacke, som för övrigt anordnade SM något år, minns tyvärr inte nu vilket..
Dock så stängdes backen för den var för farlig och brant=)

Numer är Ryfjället en utmärkt toppturstopp för skidåkning, med fina 1000 fallhöjdsmeter ner till vägen. Kan rekomenderas!

Sveriges högst belägna TV mast syns för övrigt på bilden!

Jahapp, jag hugger och lägger upp en ny bild. Vad heter berget jag står på, och vad heter berget som skymtar längst uppe i vänstra hörnet?

tjipp / Filiokus

Bilagor

• S6300455.jpg
    S6300455.jpg
    60.5 KB · Visningar: 473
Det förefaller tarvas en liten ledtråd: Fotot är inte taget från toppen av berget som efterfrågas, men väl uppe är utsikten åt motsatt väderstreck minst sagt imposant.

/ Filiokus

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Nej, vi är mycket längre upp. Rent geografiskt befinner vi oss på gränsen mellan högalpin terräng och lite flackare.

/ Filiokus

Nu börjar vi närma oss, men vi ska ännu längre norrut. Området vi befinner oss i har ingenting med nationalparker att göra, men toppen i fjärran ligger i en.

/ Filiokus

Nu, så! Nu börjar vi verkligen närma oss. Från toppen av mitt berg är Sälka verkligen ett av blickfången, men det var inte Sälka jag syftade på i den första ledtråden. Jag saknar också lite gissningar på berget i fjärran. :)

/ Filiokus

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.