Gissa position

Javisst! Den lilla holmen (ej inritad på kartan) befinner sig på gränsen mellan Stuor Tata och Unna Tata (Dahta står det på min karta), dvs de två förbundna sjöar man passerar när man gått en knapp mil norr om Kvikkjokk på sin väg till Sarek. Till nationalparksgränsen återstår ett par kilometer. Fotot togs ungefär mot Ö.

Ny bild

Ingen bild har postats, då slänger jag in det här fotot av en modell, där namnen av förklarliga skäl suddats ut. Var är vi?

Bilagor

• DSCN7187_.jpg
    DSCN7187_.jpg
    142.6 KB · Visningar: 417
9 minuter

Det blev en kortlivad bildgåta. Jo, Sälkastugorna, som ligger längs Kungsleden, fyra stugor söder om Abisko, så att säga. "Flygfotot" är taget från söder.

Det behövs tydligen en liten puff. Ok, den högsta toppen på bilden är högre än 1800 m, och ligger mitt emellan två för vandrare populära dalar.

/ Filiokus

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Alep Vássjájiegna ovanför Rapadalen, Sarek

Det där var ju inte helt lätt. Särskilt som den lilla sjön inte ens finns med på kartan :(

Som tur är så finns det inte så där jättemånga ställen som ser ut så där rent generellt - och med den här sista begränsningen så gick det att hitta sjön i Google earth.

Jag var faktiskt förbi i området i somras då jag gick igenom hela Vássjávágge, men jag fortsatte direkt ner mot Rapadalen istället för att undersöka Vássjálåpptå-platån - annars kanske jag till och med kunnat känna igen platsen?

Är det någon som känner igen denna sjö då?

Bilagor

• sjoo.jpg
    sjoo.jpg
    37.1 KB · Visningar: 473
Påminner lite

om sjön väster om Sälkastugorna. Men jag är osäker på fjällen i bakgrunden, de borde bli högre på bild men det kanske är ett vidvinkelperspektiv?

Thure

Jag kan hålla med om att där finns klara likheter, men det är inte där. Dock ligger även i detta fall en ganska välbesökt fjällstuga i den djupa tvärgående dalen hitom fjällryggen som, mycket riktigt, är betydligt lägre än bergen runt Sälkastugorna.

Det där var ju inte helt lätt. Särskilt som den lilla sjön inte ens finns med på kartan :(

Som tur är så finns det inte så där jättemånga ställen som ser ut så där rent generellt - och med den här sista begränsningen så gick det att hitta sjön i Google earth.

Snyggt detektivarbete!

/ Filiokus

Jag kan hålla med om att där finns klara likheter, men det är inte där. Dock ligger även i detta fall en ganska välbesökt fjällstuga i den djupa tvärgående dalen hitom fjällryggen som, mycket riktigt, är betydligt lägre än bergen runt Sälkastugorna.

Vågad gissning: Latnjajavri från norr. Stugan skulle vara Kårsavaggestugan, och bergen på andra sidan dalen Boazocohkka, som med sina 1200-1300 m är avsevärt lägre än bergen runt Sälka. Men jag har haft (grovt) fel förr. :)

häpp / Filiokus

Vågad gissning: Latnjajavri från norr. Stugan skulle vara Kårsavaggestugan, och bergen på andra sidan dalen Boazocohkka, som med sina 1200-1300 m är avsevärt lägre än bergen runt Sälka. Men jag har haft (grovt) fel förr. :)

häpp / Filiokus

Den här gången har du alldeles rätt.

Med lite bättre upplösning skulle man också se forskningsstationen på vänstra sidan av sjön där de har en massa miniväxthus utspridda i fjällterrängen för att studera hur växtligheten i fjällen påverkas av variationer i temperatur, nederbörd, näring m.m.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.