Gissa position

Fjällsjö

Vinterfjäll är inte riktigt min grej... så jag kastar upp en sommarbild istället.
Var hittar man denna lilla sjö:

MVH ///Claes

Áhkká är oskyldig den här gången. paerl är närmare geografiskt.

Vad kan det då vara?.. (Då behöver man ju ‘anstränga’ sig lite;) då med gissningarna ,och inte gissa rakt ut i luften som jag tyvärr gör.)
Hmmm.. ey? Kan det vara uppe där uppe vid Passåjve bakom Skierfe då, nånstans där i krokarna...?

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Bäste Claes
Jag tror samma som Anders_sthlm

Bäste LRC
Är det längst ut på höjden övanför Aktse? Dvs den höjd där kungsleden går från Aktse till Sitojaure, fast du har vikt av och är på väg längst ut på östra kanten?

Hmmm.. ey? Kan det vara uppe där uppe vid Passåjve bakom Skierfe då, nånstans där i krokarna...?

Bäste LRC
Är det längst ut på höjden övanför Aktse? Dvs den höjd där kungsleden går från Aktse till Sitojaure, fast du har vikt av och är på väg längst ut på östra kanten?

Bästa mednördar! :)

Anders krokar är de rätta. Bilden föreställer Suorkisjnjurttje (härligt namn) och är tagen ungefär halvvägs upp mot Niehters topp från Gierdogiesjtjåhkkå räknat. Från öster ser det hela ut så här:

Den östra kanten av Gidátjårro ser ut så här:

Bäste Claes.
Vet du vad jag tror.? Jag tror din vackra sommarsjö är sjön: 1016 vid Valfovarri. Den där med alla spänger kring.

Bäste Claes

Jag tänkte också på fjällen mellan Riksgränsen och Unna Allakas, så i brist på erfarenhet sällar jag mig till de övriga...

Bäste Claes.
Vet du vad jag tror.? Jag tror din vackra sommarsjö är sjön: 1016 vid Valfovarri. Den där med alla spänger kring.
Bäste Claes
Bästa mednördar! :)
Jag tänkte också på fjällen mellan Riksgränsen och Unna Allakas, så i brist på erfarenhet sällar jag mig till de övriga...
Ni har så rätt!!
Visst är det 1016. Sjön där stenröset tar slut (om man kommer norr ifrån) och stigen blir lite mera normal. En riktigt vacker lite sjö.
///Claes

(Nedan en bild på "motorvägen" förbi sjöns östra sida.)

Bilagor

• 2009-3a.jpg
    2009-3a.jpg
    81.7 KB · Visningar: 547

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.