Gissa position

Vad är då detta för vatten?
gp54.jpg

Vild chansning utifrån kartan:
Storelvvatnan i Norge.

Även vilda chansningar kan gå hem. :)

Det är Storelvvatnan och bilden är tagen från Tverrfjellet (namnet ej utsatt på svenska kartan, men det är den flacka topp med brant sydsida vid vars fot Ny-Sulitjelma fjellstue ligger). Detta är en utmärkt utsiktstopp mot Sulidälbmá-massivet (samt en hel del annat) och gör sig fint som eftermiddagstur från Ny-Sulitjelma om man anlänt tidigt -- vilket man gör om man knatar upp längs anläggningsvägen efter att ha blivit avsläppt nere vid kyrkan av morgonbussen.

sulipano.jpg

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Va? Jodå!

Hade inte tänkt på att dalen hade ett namn, men då vet jag det. Vy mot väster: i ryggen finns Vålåstugorna, längst bort ligger Gåsen.

Var sitter då denne hattbeklädde vandrare? ;)

Ytterligare en nytagen bild förstår jag :)

Du har tröttnat på Kutjaurestugan, gått över jåkken och uppför sluttningen till närmsta topp (hittar inte min Padjelanta-karta just nu, så jag vet inte vad den heter). Därifrån sitter du (eller din kompis?) och tittar bort mot grannlandet. Slahpejaure skymtar långt bort och längst till vänster syns den väldigt karakteristiska norska toppen Gáskačohkka med sin glaciär.

Ytterligare en nytagen bild förstår jag :)

Du har tröttnat på Kutjaurestugan, gått över jåkken och uppför sluttningen till närmsta topp (hittar inte min Padjelanta-karta just nu, så jag vet inte vad den heter). Därifrån sitter du (eller din kompis?) och tittar bort mot grannlandet. Slahpejaure skymtar långt bort och längst till vänster syns den väldigt karakteristiska norska toppen Gáskačohkka med sin glaciär.

Helt rätt sånär som det där med att tröttna på Kutjaurestugan. Hur gör man det?
Kutjaure.jpg

Toppen heter Gådotjåhkkå och är högst beskedlig till både sin form och höjd, men som utsiktpunkt är den i det närmaste oslagbar. Vyn därifrån tillhör de absolut mest storslagna jag upplevt i de svenska fjällen -- även om mycket av den utgörs av norska fjäll... ;)

Och ja, stativ och självutlösare användes. Jag tillbringade ett par timmar där uppe görandes väldigt lite annat än vad som framgår av bilden. En sån där Dag, du vet. :cool:

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.