Gissa position

Va? Jodå!

Hade inte tänkt på att dalen hade ett namn, men då vet jag det. Vy mot väster: i ryggen finns Vålåstugorna, längst bort ligger Gåsen.
 
Var sitter då denne hattbeklädde vandrare? ;)


Ytterligare en nytagen bild förstår jag :)

Du har tröttnat på Kutjaurestugan, gått över jåkken och uppför sluttningen till närmsta topp (hittar inte min Padjelanta-karta just nu, så jag vet inte vad den heter). Därifrån sitter du (eller din kompis?) och tittar bort mot grannlandet. Slahpejaure skymtar långt bort och längst till vänster syns den väldigt karakteristiska norska toppen Gáskačohkka med sin glaciär.
 
Ytterligare en nytagen bild förstår jag :)

Du har tröttnat på Kutjaurestugan, gått över jåkken och uppför sluttningen till närmsta topp (hittar inte min Padjelanta-karta just nu, så jag vet inte vad den heter). Därifrån sitter du (eller din kompis?) och tittar bort mot grannlandet. Slahpejaure skymtar långt bort och längst till vänster syns den väldigt karakteristiska norska toppen Gáskačohkka med sin glaciär.

Helt rätt sånär som det där med att tröttna på Kutjaurestugan. Hur gör man det?
Kutjaure.jpg

Toppen heter Gådotjåhkkå och är högst beskedlig till både sin form och höjd, men som utsiktpunkt är den i det närmaste oslagbar. Vyn därifrån tillhör de absolut mest storslagna jag upplevt i de svenska fjällen -- även om mycket av den utgörs av norska fjäll... ;)

Och ja, stativ och självutlösare användes. Jag tillbringade ett par timmar där uppe görandes väldigt lite annat än vad som framgår av bilden. En sån där Dag, du vet. :cool:
 
Ja tänk...

Nej, men du kan inte vara särskilt långt därifrån... kanske på sydslyttningen av Stibok (Stipok).

PS Jag hittade kartan nu, den hade gömt sig under en DN. DS


Jag tycker inte du verkar behöva någon karta direkt där ..
Ja tänk vad rätt du ju har.. Det var (Stipok) ju..så mitt i prick.
Precis vid de två grottorna där..
 
Ja, då skickar jag upp en bild till på ett välkänt berg - men var står jag någonstans?
 

Bilagor

  • enbildtill.jpg
    enbildtill.jpg
    22.8 KB · Visningar: 374
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.