Gissa position

Typ här.. Gallavardo?
(jag är på Rautåives topp och tittar österut..)

Jag tror du börjar bli trött Anders. Du tittar mot nordväst på den där bilden och ser Gussajavrre längst åt vänster, och den stora knölen på andra sidan Valldajåhkå är Skajdevarre! Jag gick rakt igenom din bild från vänster till höger nere på dalbottnen dagen innan jag tog min.

Däremot så syns Gallavardo på min bild, vilket borde göra det hela trivialt nu!

Skadjevarre!...Ja så heter det.. Tänk vad du vet..
Jo, fast det stod på kartan...
Det är väl den där bergssidan som ser ut som en rulltårta med bergarterna ihoprullade..
Det är det säkert - det kändes så när man gick över den. Har nog aldrig passerat så många små tvärgående stup och raviner på så kort sträcka som strax söder om den här platsen (särskilt kring Rikkekjåhkå).
Det är inte lätt det här ju...Man virrar lätt ihop allt här..
Nää, vore det lätt så vore det ju inget kul ;)

Ärligt talat så börjar jag bli rätt trött själv. Bilden är tagen från sluttningen norr om Sårgåjávrre och det är sydvästsluttningen av Gálavárddo som täcker upp hela förgrunden.

Jag såg också vid lite surfande att de tänkt förlänga den ner till Ritsem - så den kanske kan bli intressant så småningom..

Detta verkade vara gjort när jag var där förra veckan. Åtminstone fanns det färgglada markeringar längs en del av vandringsstigen upp på höjderna ovan Ritsem och på den högsta punkten vek dessa av västerut medan de gamla markeringarna svängde österut. Vid skiljet var det även målat "Rádjebálgges" (sic) på en klipphäll och texten "Gränsleden" syntes svagt på en sten lite längre bort.

Var är dessa sjöar

Kastar mig in i leken igen med en bild som är förvillande lik LRCs bild i inlägg #1772

men inte är tagen i vårt grannland,

MVH ///Claes

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Ja var någonstans kan dessa pölar vara.?.Knepigt!!
Kan det vara så.. att det är dom här sjöarna ‘Bajip Snarapjaure’ Det är ju: en ledmarkering och :en backe och en höjdrygg...
Du står typ, uppe i backen på Tjålmeåive? Det är Snarapbakte i fonden?

Ja var någonstans kan dessa pölar vara.?.Knepigt!!
Kan det vara så.. att det är dom här sjöarna ‘Bajip Snarapjaure’ Det är ju: en ledmarkering och :en backe och en höjdrygg...
Du står typ, uppe i backen på Tjålmeåive? Det är Snarapbakte i fonden?
Mitt i prick!
Visst är jag på väg upp i 1260m passet mellan Tjålmeåive och Garddetjåkka. :)

Jag kastar in en ny bild på en gång, Vilken sjö är detta?

MVH ///Claes

avslutat-1105

Avslutat
Man skulle kunna tro att bakgrunden är Årjep Sávllo, med Iggesjávrre nedanför kanten. I sådana fall skulle sjön vara Juokssa som ligger på en hylla ovanför Iggesjávrre, precis på norsk-svenska gränsen.

Men det tror jag inte att det är, för jag kommer inte ihåg att det fanns några så stora halvöar i den sjön.

Ey? De e ju Katterjaure

Man skulle kunna tro att bakgrunden är Årjep Sávllo, med Iggesjávrre nedanför kanten. .

Nej, nej..inte alls någe' Ikkesjaure...Inte på långa vägar, och inget Årjep Saulo här inte..Av döma av de mera renspolade granithällarna så tror jag att det är uppe helt enkelt vid, ja vid banala ‘Riksgränsenfjällen‘...
Det är nånstans där i dom där tröstlösa stentrakternas egen hemvist..

Såhär: Jag tycker på det hela taget att det mera ser ut som lilla välbekanta Katterjaure när jag tittar länge på bilden, ‘Sildvikstinden’ i bakgrunden i Norge... Halvön ser ut att va den där som ligger vid, mittemot stugan ungefär där klubb-båten är uppdragen...
Jag är nog 100% på detta.

Nej, nej..inte alls någe' Ikkesjaure...Inte på långa vägar, och inget Årjep Saulo här inte..Av döma av de mera renspolade granithällarna så tror jag att det är uppe helt enkelt vid, ja vid banala ‘Riksgränsenfjällen‘...
Det är nånstans där i dom där tröstlösa stentrakternas egen hemvist..

Såhär: Jag tycker på det hela taget att det mera ser ut som lilla välbekanta Katterjaure när jag tittar länge på bilden, ‘Sildvikstinden’ i bakgrunden i Norge... Halvön ser ut att va den där som ligger vid, mittemot stugan ungefär där klubb-båten är uppdragen...
Jag är nog 100% på detta.
Det gör du rätt i!
Det är Katterjaure eller Kattervattnet som den heter på Norska sidan. Jag bodde i klubbstugan de två första nätterna i September. Detta kort är taget den 2 september, strax före fem på eftermiddagen när ösregnet hade upphört.
MVH ///Claes

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.