Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Att min bild skulle vålla sådana bry förvånar mig, jag trodde den var lätt och skulle gå på några sekunder.
Om det är en dal som är "minst lika känd som Ladtjovagge" tänker man nog på Rapadalen i första hand. Att det var Sarek bekräftades sedan. I dalgången finns flacka partier bara i den nedre delen. SO om Kåtoktjåkkå har jag tyckt verkat mest troligt.
Attributet är spännande! Är det att namnet är svenskt och inte samiskt? Alternativt "rygg"/"kam"? Dvs Knivkammen som Pär skrev.
Vaktposten?
Eller Tjätkahjälmen förstår inte ledtråden attribut här.
Thure
Har jag förstått att det här fjället ligger närmare Nallo än Kugghulskammen?
I så fall skulle det kunna ligga söderut. Det finns numera inte så många svenska namn på fjällkartorna men ett namn som finns kvar på www.gis.lst.se är Pyramiden. Namnet Pyramiden beskriver i och för sig ett fjäll som har kammar är det det attributet du menar???
Sen finns det ju andra svenska namn som inte finns på kartorna längre.
Thure
Ja! Rätt!
Visst är det gamla hederliga Pyramiden som det är. (Nej attributet var bara själva namnet som var svenskt).
...Och Pyramiden rekommenderas för alla som vill ha en rolig men enkel bestigning och vill ha spännande utsikter.
Att min bild skulle vålla sådana bry förvånar mig, jag trodde den var lätt och skulle gå på några sekunder (misstänker dock att Anders mycket väl vet var den är tagen).
Det verkar finnas en hel drös med bra toppar därikring. Pyramiden, Kuopertjåkka, Drakryggen, osv. Jag blir mer och mer övertygad om det lämpliga i en tur med basläger kring Kaskasavagge/Kuopervagge.