Gissa position

I så fall Ingemar

kanske min gissning angående sista bilden inte var så tokig. Jag anade att det är lapporten ganska långt till vänster i fonden.

Thure

Menar du att topparna i bakgrunden skulle vara Uhtsa Jiervas och Stuor-Jiervas? Det skulle förklara varför jag tycker att jag känner igen dem. Men jag har bara gått ovanför Seldutvágge så jag vet inte hur bron ser ut.

Jag trodde det men det var visst inte så. Jag har en sommarbild över samma bro och det är förvillande likt. Dock är min bild i en annan vinkel vilket gör det svårt att veta exakt, därav felgissningen.

mellpat

Avslutat
Visst var Thure först med att finna fram till rätta området. Och Lapporten är det.

Från sluttningarna av tidigare nämnda och antagligen sällan besökta Ruovdoaivvit (1550) ser man ända till Kebnekaise N-topp - nedanför röda strecket.

3022123114_fbce6bbbbb.jpg

(större bild) http://farm4.static.flickr.com/3054/3022123114_fbce6bbbbb_b.jpg

Kul

med denna ovanliga bildvinkel Ingemar. Faktiskt blir Kebnekaisefjällen mera imponerande när man har en sån här stor höjdskillnad och stor vattenyta i förgrunden. Är bilden tagen med teleobjektiv?

Thure

mellpat

Avslutat
Jo, med teleobjektiv (125 mm).

"Norr om träsket" är ett fint område. Numera går där väl inga båtturer så det är nog ännu mer folktomt än förr.

Är väl

dags att jag bidrar med en bild igen.

Den här jokken/ån ligger i en del av svenska fjällkedjan och avvattnar både en del av Sverige och en del av Norge. Bilden visar tillväxt av bottenis vilket är ett intressant fenomen.

Var är bilden tagen?

Thure

Bilagor

• pic_24602.jpg
    pic_24602.jpg
    87.9 KB · Visningar: 535

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.