Gissa position

Thures 7a har jag dock ingen aning om. Jag fortsätter med två nya bilder tagna från samma plats men åt olika håll.
bild4.jpg

bild5.jpg

Thures 8:a

var helt rätt Pär.

Dina bilder var lite svåra för mig men mina tankar går mot att du står på ett fjäll som ligger i kanten av högfjällen typ nära Mårma och tittar mot öster respektive väster men jag kännerinte igen några av fjällen även om jag får associationer till norra Kebnekaisefjällen i närheten av Nallo.

Thure

Grövelsjön?

thureb; sa:
Thures 7:a bilderna är tagna i Svealand men var ligger fjälltopparna?

Thure

Svealand...hmmm...
Ser inte ut som Sälen eller Idre så jag chansar på Grövelsjön. Topparna kan dock mycket väl ligga i vårt västra grannland...

Skall se om jag också kan gräva fram några fler bilder...

/J-E

Grövelsjön

är rätt. Stenblocket ligger på sluttningen mot det norska fjället Salsfjället som mycket riktigt ligger till höger i bakgrunden av bilden på blocket. Denna väg tog för övrigt Carl Linnaeus som en av de första dokumnterande besökarna i området.

Riksgränsen till Norge ligger några hundra meter väster om stenblocket sedan man passerat ett renstaket.

På den sista bilden i morgonljus ligger Salsfjället också lite till höger med Digerhågna omedelbart till vänster. Dessa toppar når ca 1300 meter. Bakom den toppraden döljs Elgåhogna som är områdets högsta topp drygt 1450 meter. Det finns fina skidlöpor ned från dessa fjäll. Från Elgåhognas topp är det bra fallhöjd. STFs fjällstation skymtar till höger i skogen.

I den andra av ledtrådsbilderna ses själva Grövelsjön med Långfjället i bakgrunden.

Thure

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
öringen; sa:
Raskesvens: nasafjäll?

JET's: vete tusan, men tror inte K4 åkte till södra sverige för att marschera ens på 80-talet :)
Du är ursäktad eftersom du inte bor i Svealand;-)
Men för en från Svealand tillhör bilden allmänbildningen:)

Jodå, K4 är tydligen beresta. Det ÄR Syterskalet.

Raskesven

Raskesven (Dan Lindbeck) skrev:[/i]
Den här då?

Fjället i bakgrunden till höger påminner mig om Rendalssölen.

Tjärnen kanske ligger väster om Grövelsjön?

Spekulationer men kan kanske leda mot rätt svar som tjugo frågor?

Thure

thureb; sa:
...mina tankar går mot att du står på ett fjäll som ligger i kanten av högfjällen ... och tittar mot öster respektive väster...

Riktigt tänkt, men fel område. Några av fjällen som syns är desamma som några av dem på din (Thures) 8:a.

/Pär

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.