Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Dina bilder var lite svåra för mig men mina tankar går mot att du står på ett fjäll som ligger i kanten av högfjällen typ nära Mårma och tittar mot öster respektive väster men jag kännerinte igen några av fjällen även om jag får associationer till norra Kebnekaisefjällen i närheten av Nallo.
är rätt. Stenblocket ligger på sluttningen mot det norska fjället Salsfjället som mycket riktigt ligger till höger i bakgrunden av bilden på blocket. Denna väg tog för övrigt Carl Linnaeus som en av de första dokumnterande besökarna i området.
Riksgränsen till Norge ligger några hundra meter väster om stenblocket sedan man passerat ett renstaket.
På den sista bilden i morgonljus ligger Salsfjället också lite till höger med Digerhågna omedelbart till vänster. Dessa toppar når ca 1300 meter. Bakom den toppraden döljs Elgåhogna som är områdets högsta topp drygt 1450 meter. Det finns fina skidlöpor ned från dessa fjäll. Från Elgåhognas topp är det bra fallhöjd. STFs fjällstation skymtar till höger i skogen.
I den andra av ledtrådsbilderna ses själva Grövelsjön med Långfjället i bakgrunden.
Redan när jag var yngre älskade jag att vara ute. Jag visste inte särskilt mycket om ryggsäckar eller passform. Jag stoppade bara ner min utrustning ...
Vi åkte till Fulufjällets nationalpark med ett tydligt mål: att uppleva fjäll på riktigt, men på ett sätt som fungerade även med barn. Fulufjället är ...
Från Bruksvallarna fortsatte vi i fortsatt kallt högtrycksväder. Den befarade spårlabyrinten upp och förbi Ramundberget visade sig vara tämligen ...
3 kommentarer
Det började med en känsla av att tiden hade gått utan att jag riktigt märkt det. Utrustning i garderoben, kartor i hyllan och ett liv som blivit mer ...
I år är det sextio år sedan jag vandrade i Sarek för första gången, och de närmaste dagarna kommer min nya bok ut: Sarek – en biografi. Det är en ...
4 kommentarer