Gissa position

Vilken är denna svenska fjälltopp?
IMG_0249.JPG

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.

mellpat

Avslutat
Jans spets

Eftersom det skulle vara en mindre känd topp gissar jag på utlöpare till Nuortab Saulo, vid Ikesjaure. Där ska iaf finnas en pinnakel som under nån vecka på 70-talet ansågs vara landets sista obestigna fjälltopp.

Re: Jans spets

mellpat; sa:
Eftersom det skulle vara en mindre känd topp gissar jag på utlöpare till Nuortab Saulo, vid Ikesjaure. Där ska iaf finnas en pinnakel som under nån vecka på 70-talet ansågs vara landets sista obestigna fjälltopp.

Intressant! Men tyvärr inte rätt spets, denna finns faktiskt i Kebnekaise-området, inte långt från Nallo om det kan vara till hjälp.

Re: Re: Jans spets

Hm, inte långt från Nallo, man borde ha sett den.. Vad sjutton är det för berg? Jag tycker att om den ligger i Kebnekaiseområdet så borde den vara känd, om den inte ligger där få går. Typ runt Mårma. Såna där spetsar är svåra att se på kartan, men Vassacorrus västsida verkar ha en stökig övre del. Och den ligger dessutom skymd ifrån Vistasdalens södra delar, så det är inget man ser på vägen Vistas-Nallo.

Vassacorru?

Re: Re: Re: Jans spets

millimeter; sa:
Hm, inte långt från Nallo, man borde ha sett den.. Vad sjutton är det för berg? Jag tycker att om den ligger i Kebnekaiseområdet så borde den vara känd, om den inte ligger där få går. Typ runt Mårma. Såna där spetsar är svåra att se på kartan, men Vassacorrus västsida verkar ha en stökig övre del. Och den ligger dessutom skymd ifrån Vistasdalens södra delar, så det är inget man ser på vägen Vistas-Nallo.

Vassacorru?

Nix. Den finns inom "triangeln" som begränsas Stuor Räitavagge - Alesvagge - Vistasvagge. Den är synlig från Nallo :), hoppas det blir lite lättare nu!

Mera gissningar!

mellpat

Avslutat
Eller kan det vara den spets som syns som en svart triangel ute till höger på bilden nedan och som väl ligger en km NO om Nallojaure? Spetsen på min bild kan möjligen vara en av Flintnålarna, enligt namngivningen i "Kebnekaisefjällen" av Rossipal.

424224080_4bc0437243.jpg

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.