Gissa position

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ja, det gjorde jag. Trodde att alla tittar åt andra håll när de är på Låddebakte och bilden skulle ha varit svår att gissa rätt:) Nästa bild!

Kanske tur för mig då att jag aldrig har varit här uppe! Men diket till höger såg ju ut att kunna vara Rapadalen.

Ny bild, vad ser vi framför oss?

Bilagor

• Foto0298.jpg
    Foto0298.jpg
    52.1 KB · Visningar: 473
Försöker "köpa" fler ledtrådar med en gissning ;)
Våjråelkie och Durrenskalet?

Calle

Inga fler ledtrådar behövs! Svaret är alldeles rätt. Vi är alltså en bit norr om Klimpfjäll.

Någon som vet varför dalgångar här i Västerbottenfjällen kallas "skal"? Syterskalet norr om Hemavan, Jireskalet norr därom och Skebleskalet i Ammarnäs.

Nästa bild!

Inga fler ledtrådar behövs! Svaret är alldeles rätt. Vi är alltså en bit norr om Klimpfjäll.

Någon som vet varför dalgångar här i Västerbottenfjällen kallas "skal"? Syterskalet norr om Hemavan, Jireskalet norr därom och Skebleskalet i Ammarnäs.

Nästa bild!

Hoppsan, mer tur än skicklighet att det blev rätt på en gång.

Skal kommer från skar (skära/inskärning) och syftar på en inskärning i terrängen vilket i de här fallen är en dalgång. Det är även vanligt förekommande i Jämtland och Härjedalen, t.ex. Sylskalsstöten, Vemdalsskalet m.m.

Här kommer en brudborste med en suddig bakgrund, var?

Calle

Bilagor

• IMGF_190.jpg
    IMGF_190.jpg
    98.8 KB · Visningar: 400

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips