Gissa position

Ja, det är ganska folktomt där iöht. Nästa bild då, vad heter sjön?

Bilagor

• P1010329.jpg
    P1010329.jpg
    45.2 KB · Visningar: 543

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Fin tältplats vid sjöns västra ände!

Här en bild som jag inte tror vi sett tidigare. Hur hög är den lustigt runda toppen i bildens mitt?

Bilagor

• Fjällen 2014 011.jpg
    Fjällen 2014 011.jpg
    46.2 KB · Visningar: 501
Jag är osäker på huruvida Roståjaure är ett källvatten till två svenska älvar (Torne och Kalix som mynnar i Bottenviken då kanske?). För att om inte annat kunna stryka alternativet gissar jag att vi är i det området och slänger med en slumpmässig toppgissning på 1086 m.. :)

Roligt med en gissning!

Råstojaure rinner mycket riktigt både till Bottenviken och till Norskehavet, men Kalixälven har sina källflöden längre söderut.

Vi ska en bra bit söderut. Mina två svenska älvar flyter ihop så småningom.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips