Gissa position

Japp, mitt i prick på den glaciären!

Platsen är strax ovanför 1500m-randen. Och målet för promenaden var faktiskt bara att gå upp och ta en titt på glaciären och utsikten åt andra hållet (rekommenderas också starkt, Bierikbakte/Bierikjiegna från den här vinkeln är riktigt fin, se bild) medans en i sällskapet vilade ett ben som hade gått lite snett. Gick utmärkt att bara gå upp för sluttningen rakt från sydost (tältplats mellan bäckarna ner mot Bierikjåhkå), tillbaka ner var lite jobbigare men inte så farligt heller.

Bonusbild där uppifrån:

pan.b.jpg

Ser fram emot nästa gåta!

I princip rätt, fast det var inte riktigt det namnet jag ville åt. Flintnålarna är vad som höljs i molnen.
För övrigt så blev denna dagstur tämligen misslyckad. Min tanke var att gå upp på både Nállu och Šielmmáčohkka, vilket jag säkert hade gjort om värdet hade varit bättre. Jag vände dock tillbaka inte långt efter att jag hade tagit dessa bilder, då molntäcket var kompakt och regnet haglade i den kraftiga blåsten.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips