Gissa position

Egentligen borde man ge sig då man gissat fel två gånger, men jag är säker på att jag sett den där vyn. Och nu tror jag mig veta vart. Det är Ahkkajiegnas mynning, inte sant?



Det var den tredje felgissningen nu.
Visst. Jag förstår att det kan vara svårt att gissa på glaciärer eftersom dom synes lika. Men varje glaciär även i Sarek är en individ och har särskiljande tecken som gör dom sinsemellan olika.

Problemet med att komma rätt i gissningar här i den här tråden, är ju att någon som villigt gissar, han får göra ‘grovjobbet’ och sedan när det står klart vad det är för objekt så är det någon annan som smiter emellan och gissar rätt.
Försök att gissa lite mer. Sedan kommer ledtrådar.;)
 
Uppenbarligen dags för ledtrådar då...

Sarek innehåller som sagt en del kända glaciärer. Mikkaglaciären, Svenoniusglaciären Vattendelarglaciären, för att ta några kända namn.
Andra glaciärer är kända för att vandraren måste se dom. Pårteglaciären är väl en sådan
Andra glaciärer i Sarek är både lockande och fängslande på sitt sätt. Många erbjuder vackra fotomotiv och dessutom kan dom vara spännande mål för en dagsutflykt.
Vissa glaciärer är nästan obesökta eller okända. De stora platåglaciärerna uppe i Ålkatj är väl exempel på platser som mer och mer kanske kan locka till besök även om problemen att ta sig upp dit kan vara besvärligt.
Kanske några ändå vandrat över Akkajekna. Glaciären som har ett isöverhäng, den så kallade vindtunneln, en omtalad skapelse som på senare år minskat mer och mer. Men som förr var en stor sevärdhet där man tog sig fram längs Kanalbergets sida.


Sevärdhet och dramatik är alltså nyckelord och ledtråden i den här bilden jag lade upp: #4497 har alltså att göra med det.
En annan ledtråd är den regniga sommaren 1985. Folk som inte varit i Sarek vidare mycket eller dom som för den delen varit det, kanske glömt bort hur regniga somrarna var i slutet av åttiotalet. Inte bara det att man spolades bort i jokkar. Marken var instabil och mättad med vatten. Det var slaskskred, stutsande stenar ifrån fjällsidor. Varenda liten bäck var en dånande och mullrande jättejokk. Det regnade oavbrutet veckovis. Augusti 1985 var seklets regnigaste.
Glaciären i fråga och dess berömda isport hänger ihop med denna händelse.
Massivet där, den här glaciären ligger i ansåg Axel Hamberg vara vårt lands mäktigaste alpina vy.

Vad är nu detta för glaciär?
 
Bierikjiegna kanske? Ähparmassivet är det mest tillspetsade massivet i landet (med viss konkurrens från Pårte, kanske). Jag har dock inte läst Hambergs böcker.
 
Det är i rätt massiv. Glaciären ifråga är Roupsokjekna. Det är den det hela skulle handla om. Men tyvärr blev det en bildmiss här.
Bilden är Alep Pastajekna - faktiskt!
Så det är Thomas Jonsson som kläckte ur sig det först.

Felet är mitt.
 
Det är i rätt massiv. Glaciären ifråga är Roupsokjekna. Det är den det hela skulle handla om. Men tyvärr blev det en bildmiss här.
Bilden är Alep Pastajekna - faktiskt!
Så det är Thomas Jonsson som kläckte ur sig det först.

Felet är mitt.

Ser man på! Vad roligt att höra.

Då lägger jag genast upp en ny bild. Vad är detta för ravin?

IMG_1643.jpg
 
Gick du ner i jokkravinen eller valde du någon annan väg?

...och så tar vi nästa bildgåta.

/Calle
 

Bilagor

  • IMGF_44.jpg
    IMGF_44.jpg
    130.3 KB · Visningar: 278
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.