Gissa position

Visst är det Tarfala. Sophuset om jag minns rätt. Bilden är från 1985.

/Hans

Vad trevligt! Då kan jag med gott samvete lägga upp en ny bild.

Vad ser vi i denna bild och var kan den vara tagen?

IMG_0619.jpg

Jag upptäcker att mina bilder kommer från två olika områden. Jag måste nog ut och bredda min bildrepertoar till sommaren. Här kommer en bild från det lättvandrade området.
Vad heter "kullen" till vänster.

Bilagor

• 057.jpg
    057.jpg
    36.6 KB · Visningar: 396
Jag upptäcker att mina bilder kommer från två olika områden. Jag måste nog ut och bredda min bildrepertoar till sommaren. Här kommer en bild från det lättvandrade området.
Vad heter "kullen" till vänster.

Som du tidigare skrev "Från de lättgångna hedarna runt Ammarmassivet..."
tyvärr har jag inte varit där men någon annan kanske kan lösa denna bildgåta?

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Stor-Ajgert, plåtat i närheten av Juovvatjåhka??

Calle

Visst är det så. Helt rätt.
Vi tältade på andra sidan åsen och gick upp på toppen som en behaglig kvällspromenad.
Vid den förra bilden tältade vi nedanför Skårvatjåkka och hade drygt 900 höjdmeter upp till toppen.
Vi avstod den bestigningen p.g.a bristande kondition.
Så olika kan det vara att gå i lättvandrad terräng jämfört med Sarek.

Vi tältade på andra sidan åsen och gick upp på toppen som en behaglig kvällspromenad.
Vid den förra bilden tältade vi nedanför Skårvatjåkka och hade drygt 900 höjdmeter upp till toppen.

Aha, den höga klinten Stuor-Aigert, som har en jämnhög och gräsklädd sydrygg.

Ja, vandringen från Alkavagge upp på Skårvatjåhkkå var en styv affär. Här är en bild från just nedan toppen.
DSC_1181.jpg

Då kan Vindelfjällens gräskullar vara bekvämare. Ett av mina bästa toppminnen är från Miesehke, en topp i norra delen Artfjället. Endast 1134 möh, lättbestigen, men med en vidunderlig utsikt över Över-Uman, Okstindarna och de gåtfulla gränsfjällen i norr.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.