Gissa position

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Kan toppen vara Dalåive, 1325m?

I så fall ligger Umeälven och blå vägen nere id alen, ungefär vid byn klippen, Och bilden är tagen på Artfjället på motsvarande sida dalen..

Kan toppen vara Dalåive, 1325m?

I så fall ligger Umeälven och blå vägen nere id alen, ungefär vid byn klippen, Och bilden är tagen på Artfjället på motsvarande sida dalen..
Så är det. Daalåejvie, 1337 möh på min karta. Bilden är tagen från Praahkoevaajjas mynning. Vandringsleden bakom är förstås Kungsleden, Viterskalsstugan ligger nästan exakt rakt bakom toppen.

Okej, eftersom ingen lagt upp en ny bild på nästan en vecka, så får väl jag göra en samhällsinsats och ta tag i saken. Varifrån är bilden tagen och var ligger sjöarna (de flesta namnlösa) som blänker i bakgrunden?

Lycka till / Filiokus

Bilagor

• S6300231.jpg
    S6300231.jpg
    31.5 KB · Visningar: 424
Tjäktjajåkka norr om Kaitumjaurestugan, där Kungsleden går över på östra sidan om jokken?

Men jag är väl 200 km snett som vanligt? :)

häpp / Filiokus

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips