Gissa position

Fin bild, fint väder. Jag hade det inte så bra:
IMG_7828.JPG

Nästa bild, var är vi nu?
IMG_2137.jpg

Svårt när man ser så lite. Det är inte en glaciärjokk och den rinner inte genom en stenöken. Det finns många jokkar som stämmer på den beskrivningen. Jag föreslår Gohpasjohka, som rinner ut vid Björkliden.

Svårt när man ser så lite. Det är inte en glaciärjokk och den rinner inte genom en stenöken. Det finns många jokkar som stämmer på den beskrivningen. Jag föreslår Gohpasjohka, som rinner ut vid Björkliden.
Gohpasjohka är det inte. Medger att bildgåtan är extra svår. Bakom ryggen har fotografen en vy av högsta klass.

Gohpasjohka är det inte. Medger att bildgåtan är extra svår. Bakom ryggen har fotografen en vy av högsta klass.
"Vy av högsta klass" kan vara tvetydigt. Jag väljer tolkningen "storslagen" och gissar att du menar Lapporten. Ovanför Björkliden har man en fin vy över Lapporten och jokken skulle då vara Rakkasjohka.

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
"Vy av högsta klass" kan vara tvetydigt. Jag väljer tolkningen "storslagen" och gissar att du menar Lapporten. Ovanför Björkliden har man en fin vy över Lapporten och jokken skulle då vara Rakkasjohka.
Nej, här ska ordet hög tas bokstavligt. Rakkasjohka är inte rätt, söderut ska vi. Och frågan är var, inte vilken jokk.

Med den ledtråden gissar jag att du bakom ryggen har Keb-massivet och att du tittar västerut, uppströms i Cuhcavággi.

Rätt svar! Från nedre delen av Cuhcavaggi har man fin vy av Kebnekaise. Sydtoppen var den högsta i landet när bilden togs. Nästa bild, var så god!
Tack, bra förarbete och en snäll ledtråd löste gåtan. En fin dalgång, påfallande grön i nedre delen. Här kommer en ny bild. Var är vi den här gången?
Fjällen 2014 019.jpg

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.