Gissa position

Fritt fram! så generöst då provar jag, hoppas en vinterbild är ok? Så vad ser vi här för fjäll eller ännu helre vad kallas formationen?

Bilagor

• IMG_7565.JPG
    IMG_7565.JPG
    2 MB · Visningar: 178
ok en lite utzoomad bild,skulle jag zooma ut mer tror jag flera skulle känna igen fjällen bakom.
och botten av lavinkäglan.
och norr om ritsem.

Bilagor

• IMG_7564.JPG
    IMG_7564.JPG
    1.9 MB · Visningar: 169
  • IMG_7328.JPG
    IMG_7328.JPG
    2.2 MB · Visningar: 169
söder om sälka, gissar att många i gruppen sett denna vy men under barmarksäsong.

Bilagor

• IMG_7329.JPG
    IMG_7329.JPG
    3.4 MB · Visningar: 165

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Jag är nu rätt säker på att du står ca en halv km söder om Tarfalatjårru o fotar i riktning Tuolpagorni. Lavinen bör alltså befinna sig i den mittre av de tre bäckfårorna som vätter ner mot Tarfalavagge i Kebnetjåkkas NO--sida.

ja precis så! tuolpagorni sticker upp där i bakgrunden rakt ovanför lavinen. hydrologen brukar den formationen eller rännan kallas, efter den hydrologiska mätstation som fanns i tarfalajokken förr i tiden som mätte avsmältningen av glaciärerna i dalen(men som förstördes av en lavin, men fundameten finns kvar). en död glaciär ligger också i formationen som det gick att gå in i/ under förr bara några år sen, men som nu rasat ihop.

enoks bild på tur.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.