Gissa leden

Dax, gå vidare...

Kolla in klippan i "Tillägg Klätterförare Norra Bohuslän" I BKKs arkiv ,
finns en mer komplett förare än den nya ( något vilseledande BohusFöraren av KT som innehåller mycket felaktigheter)!

Pröva leder från tillägget också.
Ni kommer bli glatt överraskade att det finns massa mer fin klättring!

Staleberget,
"Liket Lever" 5-/M5, 25m
Gjord först på vintern-10 med is/snö o yxor av JW/JO
Rensad av JA/JS-11

Ännu bättre är leden th "Pigg och störd", 6

Nån annan kan väl lägga ut bild. Känns som fusk att jag fick svara..../JO
 
Staleberget som sagt. Klättertorpets förare anger ledens namn till Bosse och graden till 4, för den som ändå letar efter info i den boken. Grad 4 tycker jag stämmer bra och leden är verkligen jättefin i sin grad oavsett vilket det korrekta namnet är (det har jag ingen aning om..) och klippkvaliteten kalas. Fritt fram med nästa bild alltså.
 
Bosse?? Var kom det ifrån?
Att fabricera namn/grad på leder man själv inte klättrat/gjort är ju ett ofog som bara leder till förvirring.
Förekommer tyvärr på allt för många ställen KT föraren.
Föreslår att man använder förare ihop med Tillägget så det blir mer begripligt o korrekt.

4 är väl aningen stramt? Själv tyckte jag 4+ men satt som 5- av de som rensa o sommarklättra leden därefter.
Andra har tyckt den varit både 5 o 5+!
Visar väl bara hur olika folk tycker även på lätta trad leder.
Spelar mindre roll kanske. Den som lever får se.
/JO
 
Då bryter vi av med en (usel!) bild på en av få fina sprickor i Stockholmstrakten. Kort men intensivt. Denna finns med i föraren, om man letar lite.
 

Bilagor

  • 981439_636172486402594_1783831544_o.jpg
    981439_636172486402594_1783831544_o.jpg
    64.9 KB · Visningar: 312

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.