Gissa leden

Jag är också skeptisk till Rösås. Eftersom det sitter en sprillans ny borrbult mellan vad som på bild ser ut som bra lägg, och att leden ser ut att vara i grad 3- sisådär så tror jag att leden är “ny”.

Bra analys, klättrarna ser också ut att använda sig av två rep, vilket är vanligt på lite längre leder.. Men jag har ingen bättre gissning.
 
Jag tycker inte att det ser ett dugg svenskt ut, jag skulle gissa på något som är på lite högre höjd... i t ex Schweiz.
 
De kroatiska klippor jag sett/varit på ha sett ganska annorlunda ut, liksom skogen.
Men jag håller med om att det inte stämmer riktigt med Sverige, även om det inte är otänkbart. Men jag känner inte till nåt etablerat ställe i Sverige som det liknar. Det är ju överhuvudtaget ont om multipitch i Sverige. Åtminstone brukar det inte vara granskog nedanför de lite längre lederna i fjällen.
 
Stugun har granskog nedanför klippan. Jag har bara klättrat på det mindre väggarna där, så det skulle kunna vara från Stora väggen, även om jag inte känner igen det

Inte från någon annan högre vägg i norra Norrland tror jag.
 
Stugun kanske inte är otänkbart. Har nog tillräcklig höjd, och klippan verkar var lite av den typen.

Ligger i skogen, finns flacka delar, samt har nog höjden...
 
Jisses - här har det varit aktivitet! Beklagar avsaknaden av ledtrådar. Gjorde en spontantripp till Nissedal sön-tis (skulle eg till Möhättan men det råkade uppgraderas).

Som ledtråd får ni en bild tagen från samma ställe men åt ett annat håll. Graden är 5a och vi är inte i Sverige.
 

Bilagor

  • IMG_2428.jpg
    IMG_2428.jpg
    114.4 KB · Visningar: 487

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.