Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Njäe inte så högt !
Men visst har jag varit både på Nelion o Batian samt huggt lite is tillåmed!
Detta är ett multipitch område på finaste granit . Norr..
Nä
Men nu får det bli nåt annat!
Du var närmast.
Ca 20mil västerut mitt i Sinai öknen ligger ett av de äldsta kristna klostren. St Catherina. Runt om finns prima granit domer med multipitch leder runt om beduin byn. E. Comici var där o klättra i mitten av-30talet.
Området utvecklades sen av israeler , ryssar o tyska klättrare på 70-80talet.
Endel nyare turer finns oxå men utvecklingen senare har vart trög av kända skäl.
Allt är trad.
Guide finns via rysk sida men tydligen ska desert divers i just Dahab ha en aktuellare..?
Denna led heter Hatchala Meshuleshet på Jebel Safsafa o klättrades av israeler -85, 6repl. ++300m och står som grad 4+( men med moderna grader 6a+)
En perfekt familje utflykt bland terrorister o beduiner!
Nästa bild, tack!
/JO
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer