Gissa bilder i Gävleborgs län

avslLM

Avslutat
Bra försök Thure, men det är inte rätt, byggnaden på bilden står inte ens i närheten av Bredforsen. Den är dock uppförd som en konsekvens av vattenregleringen och ligger någonstans intill strandlinjen för det påverkade området.

Ur Terrängkartan kan man faktiskt läsa ut ett behov av en sådan här anläggning vid en bestämd plats.
 
Tänker "högt" för att se vad jag kan locka ur Tobbe.
Jag börjar luta åt att byggnaden i sig inte har med fördämningarna att göra utan snarare med konsekvenser av ett höjt vattenstånd. Jag tror det är ett pumphus, med så hög säkerhet att man har reservkraft utifall elnätet skulle haverera. Var kan man då ha ett sådant pumphus? Någonstans där ett för högt vattenstånd får konsekvenser för något annat, kanske avloppsnät eller dagvattenledningar....... Det enda ställe jag kan tänka mig att det finns sådant är ju i och omkring centralorten Hedesunda. Men var.......


Micke
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

avslLM

Avslutat
Byggnaden är mycket riktigt ett pumphus, dock inte direkt i närheten av Hedesunda.

Vattenregleringen hade kunnat påverka ett ännu större område om man inte bestämt sig för att göra en liten damm med tillhörande pumphus på denna plats. Vem vet vart Dalälven hade runnit ut i annat fall?
 
Ingsjön

Som ligger söder om Hedesundafjärden har enligt kartan vattenståndet 50,2 meter och samtidigt markeras att vattnet flyter norrut till Hedesundafjärden som ligger högre. Här borde finnas ett pumphus precis på rätt sida om länsgränsen.

Får se om Lamini hinner före.

Kul bildgåta Tobbe!

Thure
 

avslLM

Avslutat
Som ligger söder om Hedesundafjärden har enligt kartan vattenståndet 50,2 meter och samtidigt markeras att vattnet flyter norrut till Hedesundafjärden som ligger högre. Här borde finnas ett pumphus precis på rätt sida om länsgränsen.
Helt rätt Thure! Länsgränsen går väl något tiotal meter längre österut, så det är precis att platsen är giltig i denna tråd.

Vi får se om det går att hitta flera platser som kräver litet slutledningsförmåga.
 

avslLM

Avslutat
Jag bjuder på en till, sen måste jag ut och ta fler bilder.

Jag tror inte den räcker särskilt länge...

xx109.jpg


Stor bild: http://www.djuvfeldt.se/img/xx109s.jpg
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Pumphuset var bra nöt, svår att knäcka fast det fanns gott om information....

Jag vill bidra med följande bild och med den kompetens ni besitter här lär den snart vara löst. Just därför vill jag även veta karaktären på fyren och dess förväntade räckvidd......

img_0586l.jpg


finns även en större bild på www.lexe.se

Micke
 

avslLM

Avslutat
Jag satsar en slant på Ytterriskan (N60.7333° E17.3352°) vilken blinkar snabbt (Q) och enligt sjökortet kan synas bortåt 10 nautiska mil.
 
Måste bara berömma bilden Micke, verkligen läcker.

Jag tar nästa då så får Tobbe helgen på sig att plåta. Vart stod jag och plåtade?
Calle
 

Bilagor

  • IMG_3.jpg
    IMG_3.jpg
    45.6 KB · Visningar: 305

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.