Gissa bilder i Gävleborgs län

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Trodde inte att det var från Kuggören eftersom det inte skulle vara så mycket öppet vatten i bilden, och till Bålsön måste man åka båt, men udden utanför Bredsandsviken skulle kunna stämma, åtminstone har jag varit där på scoutläger (i förra seklet)

avslLM

Avslutat
Varför inte Kuggören? Det var faktiskt därifrån jag tog bilden, med maximalt tele (300 mm). Du får en halv pinne för svaret i alla fall.

Jag har inte räknat på bildvinkeln med den brännvidden, men med en brännviddsförlängning på kameran (inte fullformats sensor) motsvarar det c:a 450 mm. Då blir det en smal korridor som inte får med något land förrän Yttre Bergön mitt i bilden. Det är förresten 21 km mellan Kuggören och vindsnurrorna.

En sista bild för idag, därefter har jag inte möjlighet att lägga ut någon förrän i morgon kväll.

t050.jpg

Knepigt, detta hus måste man nästan ha sett för att lista ut var det är.... Inte en susning jag heller.

Lägger in en bild själv istället..... som jag klassar som 5:a.

Bilagor

• tjurigagubbar_l.jpg
    tjurigagubbar_l.jpg
    59.3 KB · Visningar: 236

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.