Ge mig tips om var jag bör dyka i Norge

Tjohej!

Har precis kommit hem från en dyktripp i Guadeloupe och har tidigare också bara dykt på varmare breddgrader. Jag skall därför söka mig till Norge till sommaren tillsammans med en norska, hon har dock ingen koll på var man hittar de bästa dyken, så hjälp oss, var har ni upplevt de bästa dyken i Norge?

Världens bästa dykning!?

Kolla upp Tromsö, Hitra och naturligtvis Lofoten. Beror på hur långt upp ni vill ta er och vilken typ av dykning ni är sugna på. Kolla också upp certnivåer som kan krävas. Norge kan vara rufft... Om ni inte tänk att komma norr om Bergen tycker jag ni istället ska satsa på Kosteröarna i Sverige. Underbart både på land och under ytan. Sveriges bästa dykning?

Lycka till!
/Johanna

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Narvik har dykning för alla nivåer även om de djupare vraken kräver större erfarenhet än vad en nybörjare besitter. Vissa vrak sticker upp över ytan t.o.m :)

Det finns MASSOR av vrak i Narvik, ett 20-tal finns beskrivna i dykplatsregistret på sportdykare.se som sagt. Flygplan, kryssare, ubåtar, lastfartyg.. ja allt :)

// Jocke

Narvik ska tydligen va grymt för vrakdykning :) har även hört (men inte provat själv) att man får jag me harpun i norge oxå, d e iaf ngt jag vill prova! :D

Håller med Jocke, Narvik kan bjuda på nybörjarvrak till väldigt avanverade vrak, det är det som är tjusningen tycker jag. :)
Rekommenderas varmt!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips