Gaslågan dör i trangia köket

Jo... det är väl just det... ska jag borra upp såpass mycket kommer köket se ut som en schewizerost...ska jag bygga nåt vindskydd och släpa med mig ökar det istället i vikt. Tror dessutom att kärlen kommer för nära brännaren så att det inte blir maximal värme i det. Tror jag behåller det som det är så jag har något alternativ...
 
Jo... det är väl just det... ska jag borra upp såpass mycket kommer köket se ut som en schewizerost...ska jag bygga nåt vindskydd och släpa med mig ökar det istället i vikt. Tror dessutom att kärlen kommer för nära brännaren så att det inte blir maximal värme i det. Tror jag behåller det som det är så jag har något alternativ...
Är det fullt utrett vad som egentligen är orsaken till att det slocknar?
Varför skulle syremängden inte räcka till för åtminstone låg/mellan-pådrag med gas?
Jag är fortsatt av tron att avståndet mellan gasbrännaren och kokkärlet är för litet. Om underdelen av brännaren sticker ner längre än köket så trycks den upp mot kokkärlet när köket ställs på underlaget. Är detta inte fallet utan att brännaren håller sig där den ska är avståndet lika förbaskat för litet även om köket lyfts upp.
Att lufttillförseln skulle vara orsaken till att brännaren inte slocknar när kokkärlet lyfts upp från vindskyddet tror jag alltså inte ett dugg på utan att det är avståndet mellan brännaren och kokkärlet som blir den stora skillnaden.
 
Alltså, det går att köra på låg värme då funkar lågan. Ökar jag till fullt gas pådrag så slocknar lågan. Ställer jag upp vindskyddet så det kommer upp tre till fyra cm från marken kan jag köra på fullt pådrag utan att lågan slocknar. Men jag tror att det är en kombination. Jag tror att kokärlet kommer för nära brännaren och att det blir för lite syretillförsel när jag kör på fullt gaspådrag.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.