Gas på flyg?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Ok...

Så ska man vandra i Absikotrakten och tar flyg till Kiruna så får man införskaffa gas där alltså. Var köper man det enklast där uppe?

/Olof

fråga på flygplatsen

Om man vill komma billigt undan kan man fråga brandförmannen (eller någon ur driftpersonalen) på flygplatsen om de har några beslagtagna gasflaskor till övers. När jag gjorde civilplikten där som flygplatsbrandman så hade vi en hel kartong full med såna, och de smäller ganska högt när man eldar under dem upptäckte vi ;)

Re: fråga på flygplatsen

Att fråga på flygplatsen bord funka, jag flög från prestwick för några veckor sedan och min ramryggsäck fick inte åka på bandet utan jag fick följa med säkerhetspersonalen till det rum där väskorna samlades för säkerhetskontroll. De hade minst 200 gasflaskor på en hylla :)

Mvh

Martin

Re: fråga på flygplatsen

jonne_; sa:
Om man vill komma billigt undan kan man fråga brandförmannen (eller någon ur driftpersonalen) på flygplatsen om de har några beslagtagna gasflaskor till övers. När jag gjorde civilplikten där som flygplatsbrandman så hade vi en hel kartong full med såna, och de smäller ganska högt när man eldar under dem upptäckte vi ;)

Mycket kreativt förslag. Om vi inte sprider det borde man kunna sluta köpa gas :)

Mikael

Jag lämnade själv ifrån mig två flaskor gas när jag skulle flyga hem från Kiruna för en vecka sedan. Killen i incheckningen sa att de sparade flaskorna till folk som kom dit och frågade efter dem.

Tänkte bara förtydliga att anledningen till att man inte får ha gasen ens i kabinen är att även en tryckkabin inte är helt tät. Det vill säga lufttrycket i den, när flygplanet är på höjd, motsvarar inte trycket vid havsytan.

Vitsen med tryckkabinen är att kunna gå högt utan att förse passagerarna med syrgas (eller att piloterna ska behöva jobba i mask), men trots detta finns det folk som känner av höjden under flygning.

Funderingarna på vad som kan hända med en gasbehållare påminner mig om historien om dem som fraktade några konservburkar surströmming till en bekant i Amerika i sitt handbagage... det gick bra den gången (mest tackvare att flygvärdinnorna stoppade burkarna i kylen), men burkarna hann bli rätt varma och de som visste om problemet hann önska att det tagit med klädnypor :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips