Gas på flyg?

nedtryckt till 1500-2000 möh

De som har hödmätare i klockan kan göar som jag gjort, kolla vilken höjd man blir "nertryckt till" i flygplanets tryckabin och min erfarenhet är att när man flyger på normal marschhöjd dvs 8-10000möh så motsvarar trycket i kabinen 1500-2000 möh. Prova att ha en 50 cl pet-falska som du öppanr och dricker ur när du är i luften (2000 möh) och låt den sedan var stängd tills du landat så ska du se att den tryckts ihop lite, men ändå märkbart.

Lite vardagsfysik skadar inte.

/Patrik
 
Re: Re: fråga på flygplatsen

Mikael_B; sa:
jonne_; sa:
Om man vill komma billigt undan kan man fråga brandförmannen (eller någon ur driftpersonalen) på flygplatsen om de har några beslagtagna gasflaskor till övers. När jag gjorde civilplikten där som flygplatsbrandman så hade vi en hel kartong full med såna, och de smäller ganska högt när man eldar under dem upptäckte vi ;)

Mycket kreativt förslag. Om vi inte sprider det borde man kunna sluta köpa gas :)

Mikael

Och det borde ju inte bara gälla gas, utan också knivar, vapen, sprängämnen och allt annat som folk också försöker ta med sig.
 
Re: Re: Re: fråga på flygplatsen

KLAGER; sa:
Och det borde ju inte bara gälla gas, utan också knivar, vapen, sprängämnen och allt annat som folk också försöker ta med sig.

När de striktare kontrollerna efter 11:e September infördes fick man på Arlanda in en hel del. De hade en jätte kartong precis vid kontrollen som var full av fickknivar och nagelsaxar. Så om ni har brist på sådant kan kanske en tur förbi Arlanda löna sig.

En 80-åriga dam som stod efter mig i kontrollen var tvungen att lämna ifrån sig sin nagelsax eftersom de upptäckte den. Själv passerade jag rätt igenom med både multiverktyg och fällkniv. Frågan är vem som var störst hot? :)
[Ändrat av johanv 2003-09-04 kl 19:08]
 
Re: Re: Re: Re: fråga på flygplatsen

johanv; sa:
KLAGER; sa:
Och det borde ju inte bara gälla gas, utan också knivar, vapen, sprängämnen och allt annat som folk också försöker ta med sig.

När de striktare kontrollerna efter 11:e September infördes fick man på Arlanda in en hel del. De hade en jätte kartong precis vid kontrollen som var full av fickknivar och nagelsaxar. Så om ni har brist på sådant kan kanske en tur förbi Arlanda löna sig.

En 80-åriga dam som stod efter mig i kontrollen var tvungen att lämna ifrån sig sin nagelsax eftersom de upptäckte den. Själv passerade jag rätt igenom med både multiverktyg och fällkniv. Frågan är vem som var störst hot? :)
[Ändrat av johanv 2003-09-04 kl 19:08]

Varför hade du fallkniv och dylikt i handbagaget?
 
Re: Re: Re: Re: Re: fråga på flygplatsen

crazy; sa:
Varför hade du fallkniv och dylikt i handbagaget?

Nesecären som jag hade de prylarna i var det sista jag packade eftersom jag behövde den på morgonen. När jag skulle packa den var det redan fullt i väskan så jag stoppade den därför i hanbagaget utan den minsta tanke på kontrollen. Tänkte inte på det före att de stoppade tanten bakom mig med nagelsaxen. Men då var jag ju redan igenom kontrollen.
 
Förlåt en liten anektdot...

Jag minns den ljuva tiden när flygsäkerheten var lite annorlunda.
1996 gjorde jag FN-tjänst, och flög civilflyg hem från Ungern. Som vanligt låg mitt multiverktyg i handbagaget (varför äga en multikniv om man inte har med sig den?).
I säkerhetskontrollen lade jag på mitt handbagage på röntgenbandet och det åkte in för granskning. Plötsligt kallade säkerhetskillen vid skärmen dit säkerhetskillen med metalldetektorn. De tittade med granskande blick på skärmen och sen på mig:

-Is that a Leatherman?
-No, it's a Gerber, svarade jag.
-Ah. Cool.

Det var allt. De var mest intresserade av vilket märke det var!
 
Re: Re: Re: Re: fråga på flygplatsen

johanv; sa:
...
Så om ni har brist på sådant kan kanske en tur förbi Arlanda löna sig.
...

Det lär ha varit någon vänlig människa på Arlanda som skänkte hela lådan med dyra multiverktyg till Frälsningsarméns loppmarknad. Sen kunde folk handla en Leatherman för en "tjuga" eftersom ingen visste vad de var värda. Det blev ett djävla liv och nu förstörs visst allt som hamnar i "beslagslådan".

Per
 
Re: Förlåt en liten anektdot...

Nordesjo; sa:
Plötsligt kallade säkerhetskillen vid skärmen dit säkerhetskillen med metalldetektorn. De tittade med granskande blick på skärmen och sen på mig:

-Is that a Leatherman?
-No, it's a Gerber, svarade jag.
-Ah. Cool.

Det var allt. De var mest intresserade av vilket märke det var!
De är "en aning" tuffare nu men rätt många av säkerhetskillarna är ju skapligt intresserade av sådana prylar själva. När jag flög hem från Alicante i slutet av december så hade jag klantigt nog råkat packa ner min Leatherman Juice XE6 i handbagaget. Det var ingen hit...
Hursomhelst så var två av killarna väldigt trevliga och mycket intresserade av verktyget ifråga. De undrade var jag köpt den och försökte gissa vad den kostade. I samma veva erbjöd de sig "att ta hand om den". Efter att förgäves ha försökt checka in den så lyckades jag lämna den till flygbolagets platschef vilket sedemera resulterade i att jag fick tillbaka den av flygvärdinnan när jag lämnade planet - smidigt. Annars hade jag fått be min mor&far att komma och ta hand om den på flygplatsen.
 
Fina frågor på flygplatsen

KLAGER; sa:
Och det borde ju inte bara gälla gas, utan också knivar, vapen, sprängämnen och allt annat som folk också försöker ta med sig.
"Ursäkta, men har ni några handgranater? Eller en Ak47? Lite Semtex då?" Tror inte man ska fråga det på en flygplats nä.

Ungefär som vid incheckningen:
"Har du packat väskan själv?"
"Nej, det var en herre från mellanöstern som gjorde det åt mig medan jag fikade"
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nmr frakta gas behållare på sas plan? Transportera 19
nummeråtta Gas + Flyg = ? Transportera 20
Snödrivan Kajak på pinne, höglastare Transportera 2
thureb Fjällräven ramsäck förslag på remmar att komplettera med Transportera 5
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Tomtenils Nya axelremmar på ramsäcken - Blev det rätt? Transportera 2
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Frippeflyer Tips på vandringsryggsäck Transportera 10
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
Moga Tips på RIKTIGT stabil kanotvagn? Transportera 26
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
Joell Konstigt blixtlås invändigt på Bergansryggsäck Transportera 11
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
Polar300 Alaska och Baltoro, dök upp på Tradera idag Transportera 0
lottizen Mäta volym på packningen Transportera 16
Erkan Tips på vandringsryggsäck för veckoturer Transportera 16
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
CFM Sätta midjerem på North face duffelväska Transportera 5
Swift Ryggsäck som handbagage på flyget Transportera 30
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
qy Aarn-säckar på XXL Transportera 4
Katt87a Storlek på ryggsäck Transportera 23
robinlu Ryggsäck på ca 50 liter. Transportera 6
hijk vandringsryggsäck med innanpåliggande ram på flyget Transportera 5
såg Ryggsäck för tågluffa och vandring på samma gång Transportera 4
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
CimW Hur fästa tält på Nejd 65? Transportera 4
tooomas Tips på backpacking-ryggsäck i handbagage storlek? Transportera 22
monedula Tips på ryggsäckar med mjuka axelband Transportera 4
spajk Storlek på exos 58 Transportera 6
Aramidos Storlek på ryggsäck Transportera 15
erephus Storlek på Kajka 85l Transportera 0
Henkster Kardborreband på Klättermusen Arvaker/Röskva? Transportera 5
avslutatmedlemskap160620 Tubkikare med på cykel Transportera 4
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
Nuppenizer Skillnaden på Lundhags V8 och V12 Transportera 11
PeM Vandringsryggsäck för tjej/dam på 174 cm med breda höfter Transportera 11
FarmerJoe Sy på Toppstramare på ryggsäck. Transportera 0
aksello Skillnaden på mjölner 2 och äldre varianter? Transportera 4
isbit Olika spännsystem på avbärarbälten, vad heter de? Transportera 6
Nipon Funderingar på ny ryggsäck. Transportera 11
B.M.F Tips på enkel och tålig ca 30L rygga för lång person Transportera 7
Tomas J Höftbälte på liten rygga? Transportera 12
såg nån som har bra tips på en rygga med flera ändamål. Transportera 4
Utvandraren Cykel på buss Transportera 5
sofiah Justera ryggen på en Matrix? Transportera 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.