Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm

Jo, det verkar som om kmz-kartorna måste ligga i internminnet. Synd, eftersom jag tyckte det var en så fiffig lösning att ha dem på minneskort.

OS är Windows 7 Home Premium. MS är 6.9.1 och eftersom jag har det på skiva har jag antagligen installerat det därifrån. Sist jag använde det, dvs i våras, innan jag tappade bort min gamla eTrex Vista funkade det problemfritt.

Jag har inte Basecamp i den här datorn. Får kanske testa att använda det i stället. Är det några problem med att ha både MS och BC installerat i samma dator?

Förmodligen slutar det väl med FriPRO v5 i alla fall, även om jag tack vare Örnsätrarn tänkte att jag skulle slippa den kostnaden :)

Den enda version av MS som är aktuell är 6.16.3
Du kan hämta den här
http://www27.zippyshare.com/v/tpmHAeF0/file.html
Packa upp arkivet och kör .msi-filen, inte setup.exe så kanske det funkar bättre.

Det går utmärkt att ha både MS och BC installerat och köra dom samtidigt om man skulle vilja det.
Det går dock bara att köra en instans med BC medans det går att köra flera instanser av MS samtidigt vilket är bra då man planerar rutter eller vill titta på två olika kartor samtidigt.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Händer inget när jag försöker köra .msi-filen. Jag får frågan från UAC om det är okej, men sen händer inget mera. Ska jag köra setup.exe i stället?

Det alternativet finns inte. Installera är det enda alternativ jag får fram vid högerklick, se bild.

Bilagor

• uppdat.png
    uppdat.png
    47.8 KB · Visningar: 493
Fick igång Basecamp i alla fall och lyckades till och med hitta upplåsningskoden till FriPRO från 2009. Jag är förvånad själv :)

Och BC hittar min GPS :)

BC kan nästan allt som MS kan och mycket mer om än något knöligare enligt min uppfattning. Men du vänjer dig nog...
Annars kan du ju avinstallera den gamla MS och installera 6.13.6 med att köra setup.exe , kan ju vara värt ett försök om du vill testa...

graylingman;761459 Jag tror den får ligga kvar sa:
Pixlarna i rasterkartorna blir naturligtvis synliga när man zoomar in för mycket i dem. I Fjällkartan motsvara varje pixel 10x10m och i terrängkartan 5x5m vilket är upplösningen i grundmaterialet till kartan. Vektorisering ger inte mer information men linjerna blir naturligtvis tunnare men inte mer exakta än de i rasterkartan. Tvärtemot kan de bidra till att man får en felaktig uppfattning om hur exakt kartan är. I det här fallet anser jag rasterkartan bättre då den ger en mer rättvisande uppfattning av noggranheten i kartdata.

Pixlarna i rasterkartorna blir naturligtvis synliga när man zoomar in för mycket i dem. I Fjällkartan motsvara varje pixel 10x10m och i terrängkartan 5x5m vilket är upplösningen i grundmaterialet till kartan. Vektorisering ger inte mer information men linjerna blir naturligtvis tunnare men inte mer exakta än de i rasterkartan. Tvärtemot kan de bidra till att man får en felaktig uppfattning om hur exakt kartan är. I det här fallet anser jag rasterkartan bättre då den ger en mer rättvisande uppfattning av noggranheten i kartdata.

Jo, detta är jag fullt på det klara med. Det var bara en förklaring till varför jag inte tar bort den förinstallerade kartan. Vid riktigt stark inzoomning känns det helt enkelt bättre, även om kartan inte är mer exakt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips